MetaForum weerspiegeld in de nieuwe vijver. Foto | Norbert van Onna

Muzikale opening MetaForum

Het vernieuwde hart van de TU/e-campus is al sinds het begin van dit collegejaar in gebruik, maar de officiële opening van MetaForum vindt maandag 22 oktober op feestelijke wijze plaats in de ‘markthal’ aan de zuidzijde van het gebouw. Commissaris van de Koningin van de provincie Brabant, dr. Wim van de Donk, zal deze plechtige handeling verrichten. Het geheel wordt opgeluisterd door een muzikale bijdrage van Orkest Zuid met werk van de Amerikaanse componist Henry Brant.

De opening begint om 16.00 uur en is gratis toegankelijk voor belangstellenden. De bijeenkomst wordt een uur later afgesloten met een borrel en rondleidingen door MetaForum, de Groene Loper en Ceres.

De creatie van TU/e-alumnus ir. Joost Ector heeft zo’n 55 miljoen euro gekost en de totstandkoming had heel wat voeten in de aarde. Vanaf het moment dat Ector zijn eerste plan in het voorjaar van 2007 presenteerde, duurde het nog ruim twee jaar voordat het definitieve ontwerp van de tekentafel rolde. Het oorspronkelijke ontwerp, waarbij de oude W-hal met de grond gelijk gemaakt zou worden, leidde tot een heftig protest van de Stichting Wederopbouwerfgoed Eindhoven. Ector kwam daarop met een nieuw ontwerp, waarbij het grootste deel van de oorspronkelijke W-hal bewaard is gebleven.

Ook bij de bouw waren er forse tegenslagen. In de zomer van 2010 werd bij de ontmanteling van de W-hal asbest aangetroffen. Dit zorgde voor maanden vertraging. Uiteindelijk is het gebouw vlak voor de zomervakantie opgeleverd. Gedurende de zomer hebben de gebruikers van MetaForum – de centrale bibliotheek en andere studentenvoorzieningen plus de werknemers van de faculteit Wiskunde en Informatica- hun intrek in het gebouw genomen.