schaakteam TU/e

TU/e beste schaakbedrijf

Een team van de TU/e is zaterdag 29 september Nederlands kampioen bedrijfsschaak geworden. Bij de kampioenschappen op het Ministerie van Veiligheid en Justitie in Den Haag lieten de vier TU/e’ers een vijftigtal bedrijfsteams achter zich.

Het winnende Eindhovense team bestond uit promovendi Chiel van Oosterom (IE&IS) en Thijs Laarhoven (W&I), universitair docent Michiel Hochstenbach (W&I) en universitair hoofddocent Alessandro Di Bucchianico (W&I). In zeven rondes verzamelden zij meer punten dan de naaste concurrenten Schaaksite.nl en het eerste team van de Belastingdienst (die met drie teams deelnam). De deelnemerslijst bevatte daarnaast onder meer enkele universiteitsteams (VU, Leiden en Utrecht), diverse ministeries en bedrijven als KPN en de Rabobank.

Tijdens elke ronde werden twee teams met een vergelijkbare score tegenover elkaar gezet, vertelt teamcaptain Van Oosterom. “De sterkste spelers schaken tegen elkaar. Vorig jaar waren we negende en het jaar daarvoor eindigden we nog lager. Dit jaar hadden we Thijs Laarhoven mee, die het als tweede man heel goed heeft gedaan.” Zelf had de teamcaptain, een fanatieke schaker met een internationale meestertitel, ook een goede dag: “Ik heb remise gespeeld tegen een grootmeester, net als Thijs, en de rest van de partijen allemaal gewonnen.”

Na de laatste ronde kreeg het TU/e-team uit handen van Fred Teeven, demissionair staatssecretaris van Veiligheid en Justitie en volgens Van Oosterom een groot pleitbezorger van de schaaksport, de trofee uitgereikt die aan de nationale titel is verbonden.