onderwaterzwemmen

Universiteit van Chicago schaft verplichte zwemles af

Studenten van de Universiteit van Chicago hoeven voor ze afstuderen geen baantjes meer te trekken. Sinds deze maand is de verplichte zwemvaardigheidstest afgeschaft.

Behalve de zwemtest, waarbij onafgebroken vier zwembadlengten moet worden gezwommen, laat de instelling ook alle andere fysieke onderwijsverplichtingen vallen, zoals de fitnesslessen. In plaats daarvan kunnen de studenten op vrijwillige basis deelnemen aan allerhande sport- en recreatieprogramma’s.

Volgens de bestuurders van de universiteit sluiten de sinds 1953 verplichte fysieke testen niet meer aan op de behoeften van hun studenten. Sporten verplicht stellen vinden ze niet meer van deze tijd.

Hoewel veel universiteiten de afgelopen jaren afscheid hebben genomen van de verplichte zwemtest, is er nog steeds een handjevol instellingen dat daar niets van wil weten. Zoals de Universiteit van Cornell, waar sinds 1937 alle studenten moeten zijn afgezwommen voor ze hun diploma krijgen. Van de 3300 studenten die zich jaarlijks bij Cornell inschrijven, kunnen er naar schatting driehonderd niet zwemmen. De laatste jaren stijgt dit aantal volgens de rector licht.

Er zijn nog steeds veel universiteiten die een fitness test verplicht stellen – hoeveel precies is onbekend. Maar ook daar vindt net als eerder bij de zwemtesten een kentering plaats.