autorally amsterdam dakar rene thijssen luke lathouwers automotive technology

Benefietconcert in Gaslab voor barrelrally naar Dakar

Sef is de headliner van ‘Uit je DAKar’, een benefietconcert op donderdag 18 oktober in het Gaslab van de TU/e. De zanger/rapper (vooral bekend van de hit ‘Bagagedrager’) is gestrikt in de hoop zoveel mogelijk geld in te zamelen voor het TU/e-team ‘Wij gaan naar Dakar’, dat in november deelneemt aan de Amsterdam-Dakar Challenge.

In barrels van hooguit vijfhonderd euro van Amsterdam naar Dakar, om zoveel mogelijk geld in te zamelen voor een zelfgekozen doel in Gambia. Acht studenten en alumni van de TU/e storten zich vanaf 3 november in dit avontuur, waarvoor het afgelopen jaar volop voorbereidingen werden getroffen. Zo scoorden de vier koppels binnen het team elk hun eigen goedkope four-wheel drive waaraan volop werd gesleuteld - aan de ene wat meer dan aan de andere, zegt pr-man Jeroen Eggermont van het team grijnzend. De Eindhovenaren kozen bewust voor 4x4’s, “maar er verschijnen straks ook lelijke eendjes aan de start”, weet teamlid René Thijssen.

Daarnaast werden een website en diverse social media aangezwengeld en gingen de rallygangers, online en offline, op zoek naar sponsoren en materialen. Wie nog een steeksleutelset, een ballonkrik, brandblusser of wat Curver-opbergboxen kan missen, mag zich melden. “We kunnen veel gebruiken en proberen zoveel mogelijk spullen gratis of in elk geval zo goedkoop mogelijk te krijgen”, aldus Eggermont.

Op 3 november vertrekken de in totaal circa vijftig deelnemende teams vanuit Amsterdam, om in drie dagen naar Zuid-Spanje te rijden en daar over te steken naar Marokko. “Over de rest van het traject doen we zo’n twintig dagen; dat zegt wel iets over het terrein dat ons in Afrika te wachten staat”, aldus teamlid Luke Lathouwers.

In Afrika “begint het rallyavontuur pas echt”, zegt ook Eggermont. Na de finish in Dakar wordt doorgereden naar Gambia, waar een groot deel van de deelnemende auto’s wordt verkocht voor het goede doel. Ook de acht (oud-)TU/e’ers laten hun vier barrels graag achter in Gambia; ze verwachten per auto zo’n tweehonderd tot duizend euro binnen te halen.

Deelname aan de reis kost het team zo’n 26.000 euro. Eggermont verwacht dat het team uiteindelijk zo’n tienduizend euro aan sponsorgeld binnenhaalt, waarmee ongeveer tweeduizend euro per teamlid overblijft die ze uit eigen zak inleggen.

Daarnaast proberen de Dakar-gangers zoveel mogelijk geld binnen te harken dat rechtstreeks naar het door hen gekozen goede doel gaat: de Foundation Adult Education the Gambia, die onderwijs voor volwassenen in Gambia mogelijk wil maken. Op dit moment staat de teller voor het goede doel van Wij Gaan Naar Dakar opruim 2.500 euro, “exclusief wat we hopelijk nog krijgen voor onze auto’s bij de verkoop in Gambia”.

De opbrengsten van de benefietavond in het Gaslab, met headliner Sef, zijn bestemd voor de reis van het team. Eggermont hoopt op zo’n tweehonderdvijftig bezoekers en, na aftrek van alle kosten, een opbrengst van zo’n duizend euro. Het team werkt voor deze avond samen met Studium Generale van de TU/e. Naast headliner Sef treedt ook cover-/rockband MISTER-ED op.

De kaartverkoop voor ‘Uit je DAKar’ start begin oktober; hou de teamsite in de gaten voor meer info.
Lees meer over teamleden René Thijssen en Luke Lathouwers in Cursor 3, die verschijnt op donderdag 4 oktober.

Promofilm Wij Gaan Naar Dakar