Foto | Bart van Overbeeke

Serieus spel

Normaal gesproken doen kinderen tussen 8 en 14 jaar mee aan de FIRST LEGO League, maar afgelopen vrijdag mochten volwassenen in de Zwarte Doos van de TU/e een robot van lego bouwen en programmeren in wedstrijdvorm. Deze eerste editie van FIRST LEGO League 4 Grown Ups, georganiseerd door regio Brabant van FLL, werd gewonnen door team Vuurzoon.

Gewapend met een basisdoos lego Mindstorm, een laptop en een bordje tapas hadden de tweepersoonsteams twee uur tijd voor het programmeren van een robot om de beschreven opdrachten uit te laten voeren. En dat was best spannend volgens mede-organisator Kenny Meesters. “De kinderen hebben acht weken tijd in plaats van twee uurtjes. Maar het is me ontzettend meegevallen, de robots zijn ver gekomen in de opgedragen missie.”

Meesters was presentator van de avond en is zeer tevreden over het verloop ervan. “We hoorden vrijwilligers wel eens verzuchten dat zij wedstrijden als deze vroeger in hun kindertijd gemist hebben. Om daar wat mee te doen is deze avond opgezet. Er waren veel deelnemers die betrokken zijn bij FLL, als docent, ouder of vrijwilliger, maar er waren ook buitenstaanders. In totaal deden twintig teams mee. De nadruk lag op het bouwen, maar er was ook tijd voor een hapje, drankje en veel gezelligheid.” Een prima bijkomstigheid is dat zich aan het eind van de avond nieuwe vrijwilligers hebben aangemeld.

De meeste punten haalde de robot die in elkaar gezet werd door team Vuurzoon, bestaande uit oud-deelnemer van de ‘kinderleague’ Anika Brandsma en haar vader Arjan. Zij haalden de meeste punten bij de opdrachten die de reguliere deelnemers komend seizoen voor ogen krijgen.

Of de volwassenen het beter doen dan de kinderen moet nog blijken uit de drie Brabantse FLL regiofinales voor scholieren: 24 november in Tilburg, 30 november in Breda en 15 december aan de Fontys-campus Rachelsmolen in Eindhoven.