Spaanse nacht in Eindhoven

Hoewel het eind september steeds frisser wordt, gaat in Eindhoven de temperatuur komende twee dagen toch stijgen. Tijdens de Noche de Tuna op vrijdag 21 en zaterdag 22 september zullen vier Spaanse Tuna’s zorgen van een warme muzikale sfeer in het centrum van Eindhoven. Ook twee Eindhovense Tunagroepen doen mee.

Het mini-festival wordt voor de vijfde keer gehouden. De Noche de Tuna is in het leven geroepen om de de jaren te overbruggen wanneer er geen groot Tunafestival op de Markt in Eindhoven wordt gehouden. Maar het ‘opvullertje’ is intussen net zo bekend en geliefd als de grote broer.
Het begrip Tuna stamt uit het Spanje van de vroege middeleeuwen. In die tijd trokken studenten in groepen van de ene leermeester naar de andere.. Om in hun levensonderhoud te voorzien maakten ze muziek, waarbij de liefde en jonkvrouwen bezongen werden. Deze traditie leeft nog steeds voort en heeft in Eindhoven sinds de jaren zestig vaste voet aan de grond gekregen toen studenten van de TU/e Spaanse liedjes zongen tijdens hun ontgroening. Inmiddels zijn de Eindhovense festivals uigegroeid tot een begrip en staan de Spaanse tuna’s in de rij om hier te mogen komen spelen. Ook de kleinere Noche de Tuna wint aan populariteit in Nederland en in Spanje.
Het programma ziet er als volgt uit. Op vrijdagavond bezoeken de Tuna’s vanaf zeven uur de café’s Dommel 18, Sowieso, Publiek en The Little One Bar. Op zaterdagmiddag strijden de deelnemende groepen vanaf twee uur om muzikale prijzen in de Wim van Doorne muziekkiosk. Ook de Eindhovense Tunagroepen Tuna Ciudad de Luz en La Tuniña zullen aan deze middag deelnemen.