Thêta doopt 'de klapschaats van het roeien'

Vol trots heeft E.S.R.Thêta gisteren gevierd dat ze als eerste Nederlandse studentenroeivereniging twee Volans2 boten bezit. De Volans2 is een nieuw type skiff, die stabiel op het water ligt en goed te vervoeren is. De boten werden gedoopt door Rob van Leen, directeur van het Innovation Center van DSM. Hij goot kanaalwater over de taft van de boten terwijl hij de namen onthulde.

De nieuwe boten heten Cepheus en Cassiopeia. “In de Griekse mythologie is dit een koninklijk koppel waarvan de laatste bekend staat om haar schoonheid en ijdelheid. Daarnaast zijn het ook nog sterrenbeelden die het hele jaar zichtbaar zijn aan de hemel. Ze zijn circumpolair en gaan dus nooit meer onder. Wij hopen dat het concept van de Volans2 boten ook zal blijven bestaan”, zegt Bregje de Wildt, waarnemend voorzitter van Thêta.

De Wildt noemt het een grote eer dat ook Eric Niehe, voorzitter van de Koninklijke Nederlandse Roei Bond, bij de doop aanwezig was. De daadwerkelijke doop was echter voorbehouden aan  Rob van Leen, directeur van het Innovation Center van DSM. “Hij heeft in zijn functie veel te maken met sportinnovatie. Zo heeft DSM ook onze topper Dirk Lippits geholpen op het gebied van sportinnovatie op zijn weg naar de Olympische Spelen in Athene.” Van Leen doopte de boten door water uit het Eindhovens Kanaal over het uiteinde van de skiff te gieten.

De Volans2 heeft een gewicht van twintig kilo en een lengte van 5,5 meter. Dat maakt het makkelijk hem op een auto te vervoeren. Het innovatieve zit hem verder in de toegepaste materialen, de rompvorm en de sliding rigger. Niet het zitje van de roeier beweegt op en neer in de boot maar het deel waaraan de riemen zijn bevestigd. Penningmeester Marijn Koops noemde de boot eerder al "de klapschaats van het roeien".

Thêta heeft de boten voornamelijk aangeschaft voor het schoolroeien. De Wildt: “Het is een ideale boot om het roeien aan te leren, vooral omdat hij heel stabiel op het water ligt."