TU/e gedaald in ranglijst onderzoeksbureau QS

De TU/e staat dit jaar op plek 158 in de ranglijst van het Britse onderzoeksbureau QS. Vorig jaar bezette Eindhoven nog plek 146. In de categorie ‘Natural Sciences’ komt de TU/e uit op plek 186 en in de categorie Engineering & Technology neemt de universiteit plaats 67 in.

De Universiteit van Amsterdam (62), de Universiteit Leiden (75), de Universiteit Utrecht (85) en de Erasmus Universiteit Rotterdam (99) staan in de top honderd van de QS-ranglijst. Het Massachusetts Institute of Technology in de Verenigde Staten voert de lijst aan, voor Cambridge en Harvard.

De ranglijst is voor veertig procent gebaseerd op de reputatie van instellingen onder 46 duizend wetenschappers in de afgelopen drie jaar. Puur gelet op deze ‘academische reputatie’ bezet de TU/e plek 248. Als je kijkt naar de reputatie onder werkgevers staat de TU/e op plek 282. Bij het aantal studenten per docent doet de TU/e het zeer goed met een 25ste plek. Ook het internationale karakter van de TU/e scoort uitstekend bij QS (plek 42). De universiteit scoort minder goed als je kijkt naar de citaten (lager dan plek 301) en de hoeveelheid internationale studenten (ook lager dan plek 301).

Zie www.topuniversities.com voor alle ranglijsten en kijk hier voor de Eindhovense notering.