times higher education ranking universities

Vijf Nederlandse universiteiten hebben veel aanzien

Vijf Nederlandse universiteiten behoren tot de top-100 van universiteiten met wereldwijd de beste reputatie, meent het Britse tijdschrift Times Higher Education. Van deze vijf staat de TU Delft het hoogst in aanzien. Op de reguliere ranglijst van Times, die vorig jaar oktober werd gepubliceerd, stond de TU/e op plaats 114. De nu gepubliceerde reputatielijst beperkt zich tot een top-100.

De Times Higher Education World Reputation Rankings is een afgeleide van de jaarlijkse ranglijst van de beste universiteiten ter wereld, waarin niet alleen wetenschappelijke impact en andere ‘feiten’ meewegen, maar ook de reputatie onder wetenschappers. Die is tegenwoordig zo belangrijk dat Times Higher Education (THE) er al enkele jaren een aparte ranglijst aan wijdt.

In de reguliere THE-ranglijst stonden vorig jaar oktober zeven Nederlandse universiteiten bij de beste honderd en twaalf bij de beste tweehonderd. In de ‘reputatie top-100' staan er slechts vijf. Nog altijd een opmerkelijke prestatie, vindt Phil Baty, redacteur van THE. “Nederland hoeft slechts de Verenigde Staten, Groot-Brittannië en Australië boven zich te dulden.”

Alleen steekt geen enkele instelling er hoog bovenuit. “Nederland heeft geen Harvard of Cambridge”, constateert Baty. “De TU Delft is de hoogst genoteerde instelling op een gemeenschappelijke plaats vijftig tot zestig. Leiden is de enige universiteit waarvan de reputatie lijkt te zijn toegenomen. De andere stagneren of vallen ietsje terug.”

Baty maakt zich daar lichtelijk zorgen over. “Kunnen Westerse universiteiten de groeiende concurrentie uit Azië aan? Dat zal de vraag worden, nu steeds meer landen in de wereld flink in hun kenniseconomie investeren.”

Opvallend is de positie van de staatsuniversiteit van Moskou (Lomonosov Universiteit). Die staat de nipt in de top-50 van de reputatieranglijst, maar viel vorig jaar buiten de ‘gewone’ top-200 van beste instellingen. “De universiteit dankt deze waardering waarschijnlijk aan haar overweldigende gebouwen en onvoorstelbaar rijke geschiedenis”, denkt Baty.

Universiteiten in The Times Higher Education World Reputation Rankings 2013

TU Delft: 50-60