evaluatie project e-bikes e-scooters

Pilotdeelnemers enthousiast over e-bike

Zestig procent van de medewerkers die sinds februari via de TU/e een e-bike of e-scooter leenden, zien hierin een mogelijke vervanger van hun huidige vervoermiddel voor woon-werkverkeer. De universiteit startte de pilot vooral om werknemers te stimuleren hun auto vaker te laten staan, maar van de eerste lichting ‘proefkonijnen’ blijkt het overgrote deel normaliter naar de campus te fíetsen.

Het was geen gemakkelijke start voor de e-pilot begin februari; de weersomstandigheden waren verre van ideaal en de winter bleek dit jaar hardnekkig. Toch waren de in totaal zes elektrische fietsen en vier e-scooters vanaf het begin vrijwel continu volgeboekt, zegt projectleider Kevin Hulskamp van Dienst Huisvesting. In totaal maakten al een kleine veertig medewerkers gebruik van de leenmogelijkheid. “Maar nu de publiciteit afneemt, lopen ook de aanmeldingen wat terug. De reserveringen die nu binnenkomen, zijn voor wat verderop in het voorjaar.”

Van de deelnemers tot nu toe woont de meerderheid (41%) tussen de zes en tien kilometer van de TU/e; 35% woont nog dichterbij de campus. Opvallend is dat het overgrote deel van de pilot-participanten meestal met de fiets naar het werk komt - en in dat opzicht dus niet de primaire doelgroep van de proef vormt. Hulskamp verwacht dat zich de komende tijd meer mensen zullen melden die bij slecht weer liefst in de auto stappen.

De gebruikers zijn volgens de projectleider overwegend positief over hun ervaringen met de e-bike of e-scooter. Wel halen sommigen in hun evaluatie na afloop de tegenvallende kwaliteit van de ingezette fietsen aan (“the making was very poor, lots of plastic and cheap materials”), evenals de “minimale tijdsbesparing”. Toch antwoordt 38 procent ‘ja, zeker wel’ op de vraag of de e-bike of -scooter een vervanger kan zijn voor zijn of haar huidige vervoermiddel. ‘Ja, waarschijnlijk wel’ is de reactie van nog eens 22 procent.

Of de pilot echt effect gaat hebben of dat medewerkers het elektrische vervoer vooral als een leukigheidje zien, hangt volgens Hulskamp in grote mate af van welk aanbod de universiteit haar werknemers op dat gebied kan doen. Te denken valt aan leasecontracten voor TU/e-werknemers of subsidieregelingen waarmee ze voor een gunstige prijs zelf zo’n fiets of scooter kunnen aanschaffen. De diverse opties worden volgens Hulskamp ná de pilot afgewogen in het mobiliteitsteam van de universiteit, dat onderzoekt hoe de universiteit slim kan omgaan met alle vervoer van, naar en op de campus.

Henri Timmers, medewerker van Dienst ICT, ging in het kader van de pilot zowel op pad met een e-bike als -scooter. Al waren de ijzige kou en sneeuw in de eerste leenweek een lichte tegenvaller en ging hij één keer bijna onderuit: de scooter (op de foto) is hem “echt heel goed bevallen. Ik heb ‘m dag in, dag uit gebruikt”.

Later probeerde Timmers ook nog een week een e-bike, “wat lichter en handzamer dan een scooter en je komt tenminste niet uitgeput op je werk. Maar het blijft wel trappen”. Al woont hij op nog geen vijf kilometer van zijn werk: “Ik heb gewoon een hekel aan fietsen, nooit leuk gevonden ook. Als mijn vrouw, die in de zorg werkt, vroege dienst heeft en de auto meeneemt, kom ik wel eens met de fiets naar de TU.” Lachend: “Tegen de tijd dat ik echt moe word, ben ik er.”

Als de universiteit met een mooie vergoeding zou komen voor de lease of aanschaf van een e-scooter, is Timmers naar eigen zeggen zeker geïnteresseerd. Maar hoeveel hij eraan zou willen besteden, vindt hij “moeilijk te zeggen”.

De e-pilot loopt nog tot eind juli. Medewerkers die een week lang gratis een e-bike of e-scooter willen lenen, kunnen voor meer informatie terecht op de site of mailen.