DPI gaat samenwerken met China en Brazilië

Het Dutch Polymer Institute (DPI) werkt vanaf deze maand samen met kennisinstellingen in China en Brazilië. Het past in de strategie van DPI om uit te groeien tot een ‘International Centre of Excellence in Polymers’.

De nieuwe Chinese partner van DPI is het Changchun Institute of Applied Chemistry (CIAC), Chinese Academy of Sciences. In Brazilië gaat het om de National Council for Scientific and Technological Development (CNPq).

Het CIAC is voor DPI de eerste academische partner in China. Het instituut is partner op het gebied Coatings Technology van DPI. In de komende vijf jaar zullen vijf tot tot tien PhDs en PostDocs onder meer werken aan nieuwe methoden om in water gedispergeerde harsen te bereiden. Daarbij worden onder andere nanodeeltjes gebruikt die voor de stabilisatie van de hars in water moeten zorgen.

Tegelijkertijd met het Chinese project, gaat dit jaar ook een samenwerking tussen TU/e, DPI en het Braziliaanse CNPq van start. Er gaan in totaal vijf projecten lopen, waarbij elf PhD’s en twee PostDocs het onderzoek binnen een uitwisselingsprogramma gaan uitvoeren. De vijf onderzoeken richten zich op de ontwikkeling en toepasbaarheid van biopolymeren en polyolefinen. Het unieke van deze samenwerking is dat er voor het eerst met een Braziliaanse partij in een publiek-privaat verband wordt samengewerkt. De studenten van CNPq gaan hun onderzoek gedeeltelijk uitvoeren aan kennisinstellingen die zijn aangesloten bij DPI.

Jacques Joosten, Managing Director van DPI: “Wij willen een ‘International Centre of Excellence in Polymers’ worden. Daarvoor is samenwerking met landen met een groeiende economie belangrijk. In China groeit de vraag naar kunststoffen de laatste jaren enorm. De Chinese kennisinstellingen en bedrijven willen graag met het Westen samenwerken om hun kennis en netwerk te vergroten en te delen. Omgekeerd willen de Westerse DPI-partners hetzelfde. In Brazilië is enorm veel kennis en ervaring aanwezig voor het gebruik van grondstoffen op basis van biomassa. Door de economische groei in het land zoeken ze intensief naar producten met een hogere toegevoegde waarde dan de huidige. Ook hier geldt weer dat we een win-win situatie kunnen creëren.”