Kan het kouder dan het absolute nulpunt?

Nederland is momenteel in de ban van de kou. Met al flink wat ijsdagen op rij -waarop de temperatuur zowel overdag als ‘s nachts niet boven de nul graden Celsius uitkomt- wordt al gesproken van de langste koudegolf van de afgelopen halve eeuw. Maar het kan veel kouder. Want natuurkundigen zijn de laatste weken in de greep van het absolute nulpunt, -273 graden Celsius; 0 Kelvin. Een groep Duitse wetenschappers heeft namelijk aangetoond dat het mogelijk is een temperatuur te bereiken lager dan het absolute nulpunt. Hoe hebben ze dit voor elkaar gekregen en wat betekent deze vinding voor de natuurkunde én ons dagelijks leven?

“Het is een bijzonder stuk onderzoek, maar helemaal nieuw is het niet. Er zijn de afgelopen jaren wel vaker temperaturen onder het absolute nulpunt gemeten, maar deze groep laat ook zien dat de negatieve temperatuur thermostabiel is. Dat is dus wel een noviteit en belangrijk, want zo leren we meer over temperatuur”, laat prof.dr.ir. Paul van der Schoot, universitair docent bij de vakgroep Theory of Polymers and Soft Matter aan de faculteit Technische Natuurkunde (en deeltijdhoogleraar Theoretische Natuurkunde aan de Universiteit Utrecht), weten vanaf de Physics@FOM-meeting. Bijna tweeduizend natuurkundigen komen hier bijeen om de laatste stand van zaken in de natuurkunde te bespreken. Ook het absolute nulpunt zal voorbij komen, al is het tijdens de borrel.

“Volgens de klassieke natuurkunde leerden we dat hoe lager de temperatuur, hoe langzamer atomen in een gas bewegen. Op een gegeven moment is het zo koud, dat de atomen niet meer bewegen. Dat is bij 0 Kelvin, het absolute nulpunt. In werkelijkheid bewegen de deeltjes dan overigens nog wel: de klassieke natuurkunde gaat niet meer op voor zulke lage temperaturen omdat de wetten van de kwantummechanica het stokje dan overnemen. De onderzoekers manipuleerden een gas zo dat de atomen in een hoog-energetische toestand raakten -en dus bleven bewegen- en konden zo voorbij het absolute nulpunt. En dan wordt het best ingewikkeld: je moet eigenlijk voorbij oneindig Kelvin gaan om via min oneindig bij de eindige negatieve temperaturen uit te komen. Dat heeft ermee te maken dat volgens de definitie temperatuur, energie en entropie (wanorde) met elkaar samenhangen. Best raar dus, die negatieve temperaturen, want die zijn daarom dus niet kouder, maar warmer dan 0 K.”

“Voor de natuurkunde zelf verandert er niet zoveel, wel kan het belangrijk zijn op kosmologisch gebied. Want dit bijzondere gas lijkt de eigenschappen van donkere energie na te bootsen, die zorgt voor de expansie van het heelal. Dat maakt deze vinding alleen al leuk, want ze koppelen daarmee inzichten op heel kleine, atomaire schaal met die op de schaal van de kosmos, die natuurlijk heel groot is.”

“Maar als je niet in natuurkunde of kosmologie bent geïnteresseerd, tja. Want wat we er verder praktisch mee kunnen, is mij op dit moment niet heel duidelijk. Misschien nog wel aardig om te noemen dat de Duitse onderzoekers het theoretisch mogelijk achten dankzij deze negatieve temperaturen machines te maken met een efficiëntie boven de honderd procent. Helaas hebben ze deze toepassing alleen kort genoemd in hun artikel en niet nader verklaard, dus het blijft gissen. Het klinkt eigenlijk ook te mooi om waar te zijn: alsof je met je auto naar je werk gaat en je onderweg benzine bijmaakt, in plaats van verbruikt. Ach, er moet ook nog wat te fantaseren blijven...”