“Tien miljoen euro helpt, maar is niet genoeg”

Het plan van het College van Bestuur om tien miljoen euro te reserveren voor honderd nieuwe promotieplaatsen is maandagmiddag tijdens de nieuwjaarsreceptie goed ontvangen. Na het benoemen van de successen van het afgelopen jaar, sprak collegevoorzitter dr.ir. Arno Peels over de problemen die de TU/e onder ogen ziet en de -gedeeltelijke- oplossing die het CvB daarvoor aandraagt. Het geld wordt met moeite bij elkaar geschraapt en dat er niets overblijft voor het beoogde University College, is duidelijk.

Om de terugloop van het aantal promotieplaatsen te stoppen, heeft het College van Bestuur besloten tien miljoen te investeren in nieuwe onderzoeksplaatsen. “We moeten onze verantwoordelijkheid nemen”, speechte Peels in de hal van het Hoofdgebouw. “Zonder ingrijpen loopt het aantal aio’s aan de TU/e terug. Tien miljoen helpt, maar is niet genoeg.”
Peels vraagt zijn wetenschappelijk medewerkers samenwerking met het bedrijfsleven goed te onderhouden en subsidie te vergaren bij de Europese Unie. “Brussel is belangrijk voor ons, daarom hebben we er ook een kantoor geopend.” Deze geldinjectie moet meer onderzoek opleveren en daaruit volgend ook meer studenten, volgens de collegevoorzitter.

Het geld moet ergens vandaan komen en Peels noemt desgevraagd de bezuinigingen bij de ondersteunende TU/e-diensten als bron. Evenals het uitstellen van het ontwikkelen van het University College: “Dat gaat zeker komend jaar niet gebeuren”.

Ir. Alfons Bruekers, directeur bedrijfsvoering bij zowel Werktuigbouwkunde als Technische Natuurkunde,  ziet de tien miljoen als een handige katalysator voor samenwerking met het bedrijfsleven. “Werktuigbouwkunde is een faculteit die al gewend is op dit vlak samen te werken. Voor Technische Natuurkunde zie ik het geld als een mindset om samenwerking aan te gaan.” Er zijn nog geen concrete plannen, maar Bruekers denkt eraan om bedrijven in nanotechnologie en kernfusie te benaderen.

Decaan bij Scheikundige Technologie prof.dr.ir. Jaap Schouten noemt het idee ook goed nieuws. Hij heeft deze ochtend al met zijn staf gesproken om met derden programma’s op te zetten. “Dit geld kan de zaak aanzwengelen.”

Het is nog niet duidelijk hoe het geld verdeeld gaat worden. Volgens universiteitssecretaris dr. Nicole Ummelen is er geen verdeelsleutel per faculteit gepland, maar wenst het CvB dat het ten goede komt aan interdisciplinaire onderzoeksplaatsen.
Dat hoopt prof.dr. Emiel Aarts, vice-decaan bij Wiskunde & Informatica en directeur van het Intelligent Lighting Institute (ILI), met haar mee. “Dit geld moet niet versnipperd worden, maar gaan naar de strategic area’s en naar ‘high risk-high reward’-onderwerpen.” Aarts, die staat te borrelen met Rick Harwig (oud-topman van Philips en directeur van strategic area Energy) en Sagitta Peters (managing director van het Instituut voor Complexe Moleculaire Systemen), denkt hardop aan samenwerking tussen het ICMS en het ILI. In deze nieuwjaarstoespraak ziet hij beslist een lichtpuntje.

Donderdag 10 januari verschijnt in Cursor 9 een uitgebreid achtergrondverhaal over het Brusselse kantoor van de TU/e.

CvB-voorzitter Arno Peels in Studio040