Kernfusie op de TU/e. Foto | PlasmaLab@TU/e

Kernfusie op TU/e

Als je kernfusie wilt bestuderen, waarom dan niet gewoon in een mini-fusiereactor in het lab? Vorige week zagen studenten en medewerkers van de onderzoeksgroep Science and Technology of Nuclear Fusion voor het eerst fusiereacties in een zelfgebouwde ‘Fusor’.

De Fusor is ontworpen en ontwikkeld door studenten in PlasmaLab@TU/e, het laboratorium van de samenwerkende plasmagroepen van de faculteit Technische Natuurkunde, waarin studenten al in een vroeg stadium praktijkervaring kunnen opdoen met plasma’s.

Op de foto zien we het binnenste van de Fusor tijdens een experiment van afgelopen vrijdag. In het fusieplasma worden deuteriumionen zodanig versneld dat ze samensmelten met andere deuteriumionen of –atomen. De versnelling wordt bewerkstelligd door een bol van nikkeldraad (duidelijk oplichtend onder invloed van een bombardement van deeltjes uit het plasma) op een spanning van 55 kilovolt te brengen. Rond de draad waarmee de hoogspanning wordt aangevoerd is een blauwe gloed te zien.

Volgens dr.ing. Hans Oosterbeek van PlasmaLab@TU/e werden bij het eerste experiment al bijna een miljoen neutronen per seconde geproduceerd. “Dat maakt dit apparaat wereldwijd meteen een van beste in zijn soort. We zijn dan ook van plan om de Fusor niet alleen voor onderwijsdoeleinden in te zetten, maar er ook echt onderzoek mee te doen.”