Hanneke Godfroy (TU/e) ontvangt de De Lage Landen Duurzaamheidsprijs uit handen van Joel Posters (DLL). Haar idee was dat van de Adaptieve Gevel of zoals ze het ook noemde: Variety is the spice of life.

Duurzaamheidsprijs voor adaptieve gevel

TU/e-studente Hanneke Godfroy (Bouwkunde) heeft gisteravond in het Parktheater te Eindhoven de Duurzaamheidsprijs gekregen tijdens de uitreiking van de Brains Awards 2013. Zij bedacht een gevel met slimme variabele isolatie en warmteopslagcapaciteit.

De oplossing van Godfroy moet er onder meer voor zorgen dat ’s zomers de hitte uit huizen weg kan en de zon ’s winters juist beter wordt benut. Er waren volgens de jury meerdere genomineerden die  door hun bijzondere idee voor deze Award in aanmerking kwamen. De ludieke pitch deze avond gaf uiteindelijk de doorslag, waarmee de prijs, een cheque van vijfduizend euro, naar  de TU/e-studente ging.

Er waren dit jaar dus vijf prijzen te verdelen. De Innovatieprijs (5.000 euro) ging naar Bas Kamp van de Design Academy Eindhoven (DAE) met zijn UV-C desinfecteerapparaat voor babyflesjes en speentjes.  Wethouder Mary-Ann Schreurs prees Kamp namens de jury met het feit dat hij als Design-student was uitgegaan van technologie, en licht wist te gebruiken dat er normaal niet is.

De Leefbaarheidsprijs (5.000 euro) ging naar Wouter Mulders van Fonys Hogescholen met zijn idee voor een betere doorstroming van reizigers op het station. Een idee dat het Eindhovens station met haar verbouwing misschien mee zou kunnen nemen.

Voor het publiek, zowel de kijkers thuis als in de zaal, bleek reizen met veertig procent korting wel erg interessant te zijn. En daarmee ging de Publieksprijs (2.500 euro) naar het idee van de Mee Reis-app van Loes van der Meij, Joyce Hendrix en Kevin Ras (SCW, SUMMA).

De Samenwerkingsprijs (2.500 euro) ging naar Sjors Verberne, Lars de Haas (beiden Fontys) en Jasper van Laarhoven (DAE) voor hun idee van een Moderne Reageerbuis.

Het was dit jaar de vijfde editie van de Brains Award dat deel uitmaakt van de Dutch Technology Week. Publiek en tv-kijkers thuis hadden de primeur met een gratis te downloaden app via hun smart phone te mogen stemmen.