De opening van Ceres. Archieffoto l Bart van Overbeeke

Ceres gebouw van het jaar

Het TU/e-gebouw Ceres is gisteren door de Bond van Nederlandse Architecten (BNA) uitgeroepen tot Gebouw van het Jaar. Het gebouw is de thuisbasis voor het Instituut voor Complexe Moleculaire Systemen en de activiteiten van het Eindhoven Multiscale Institute en de Eindhoven Polymer Laboratories vinden er plaats. In totaal waren er twaalf genomineerde gebouwen. Ceres is ontworpen door diederendirrix architecten.

In het juryrapport roemt de jury de metamorfose van Ceres. “Op razendknappe, ingetogen, intelligente en uiterst effectieve wijze heeft diederendirrix architecten het afgedankte ketelhuis Ceres opnieuw tot leven gebracht. De jury is buitengewoon onder de indruk van het feit dat de herontwikkeling van machinegebouw naar aangename, lichte werkruimte voor mensen onbetwist een krachttoer is geweest, terwijl van die krachttoer nauwelijks iets is te merken.”  Ook de opdrachtgever, Dienst Huisvesting van de TU/e, verdient volgens het juryrapport een pluim.

Zowel Paul Diederen als Bert Dirrix, de directeuren en naamgevers van het architectenbureau, zijn alumnus van de TU/e. In het verleden was het bureau ook al verantwoordelijk voor het ontwerp van Vertigo, het vroegere faculteitsgebouw van Scheikundige Technologie dat werd getransformeerd tot een beeldbepalend gebouw voor de faculteit Bouwkunde.

Ceres (voluit het Centraal Energie en REgel Station) is in oktober 2012 geopend en heeft de TU/e tot 2006 voorzien van heet water en verwarming. Het historische en industriële karakter van Ceres is grotendeels intact gebleven, net als de zeventig meter hoge bakstenen schoorsteen naast het gebouw. Ook de TU/e-gebouwen Catalyst en MetaForum stonden op de lijst; laatstgenoemde kreeg in de Regio Zuid een eervolle vermelding.

Hier vind je het hele juryrapport.