MetaForum. Archieffoto | Bart van Overbeeke

MetaForum wint Gulden Feniks voor beste transformatie

Het TU/e-gebouw MetaForum heeft de Gulden Feniks gewonnen in de categorie Transformatie. Dit is zojuist, dinsdagmiddag 4 juni, bekendgemaakt op de Amsterdamse vastgoedbeurs PROVADA. Eindhoven sleepte nóg een prijs in de wacht: Strijp-S streek met de hoogste eer in de categorie Gebiedstransformatie.

Daar waar je vroeger neerkeek op een zee van machines en 'waar bouwkundestudenten met piepschuim hun modellen maakten', staat nu een hoogwaardige bibliotheek en een ontmoetingscentrum voor de universiteit, zo roemt de jury MetaForum. In het juryrapport wordt vooral het gebruik van de loopbruggenstructuur tussen de gebouwen aangehaald, evenals de centrale functie van het gebouw die 'op fraaie wijze wordt benadrukt met behulp van spectaculaire zichtslijnen'.

Projectleider Marten Dijkshoorn van Dienst Huisvesting van de TU/e reageert opgetogen vanuit de Amsterdamse RAI. “Uiteraard hebben we even flink gejuicht en is het gebak al besteld.” De Gulden Feniks is een ‘opdrachtgeversprijs’, benadrukt Dijkshoorn, “een erkenning voor hoe je als opdrachtgever omgaat met je vastgoed. Het is natuurlijk mooi dat we als TU/e deze prijs winnen”.

Ook voor architect Joost Ector is de Gulden Feniks “heel bijzonder. Het is ook een belangrijke prijs als je je realiseert dat de toekomst van de bouwsector in transformatie en hergebruik ligt. Er zijn veel gebouwen in Nederland, zóveel dat je je in de toekomst moet afvragen of je daadwerkelijk nog wel nieuwbouw nodig hebt. Als je jezelf in dat licht kunt onderscheiden met zo’n prijs, is dat een ontzettend mooie opsteker.”

In totaal 92 projecten werden ingediend voor de Gulden Feniks 2013, ‘dé prijs voor de bestaande voorraad’, jaarlijks uitgereikt door het Nationaal Renovatie Platform. Daarvan werden er tien genomineerd, verdeeld over de categorieën Gebiedstransformatie, Renovatie en Transformatie. MetaForum, een ontwerp van Ector Hoogstad Architecten, nam het in laatstgenoemde categorie op tegen het Amsterdamse Rembrandtparkgebouw en het Museumkwartier in Den Bosch.

Bij de eerdere verkiezing van het Gebouw van het Jaar kreeg MetaForum een eervolle vermelding. Ook is het gebouw genomineerd voor de LEAF Award van het Leading European Architects Forum. Deze internationale prijs wordt in september uitgereikt, MetaForum is één van de zes genomineerden in de categorie Refurbishment.