TU/e gaat controleren op leeftijdsgrens drinken alcohol

Ben je nog geen achttien, dan mag je vanaf januari 2014 geen alcohol meer drinken. Vanwege een wetswijziging verschuift de leeftijdsgrens van zestien naar achttien jaar. Aan de TU/e kunnen minderjarige studenten meer controles verwachten. Vorige week heeft het CvB een beleidsplan goedgekeurd. Verenigingen zijn niet van plan minderjarigen te weren bij hun activiteiten.

De vergunninghouders op de TU/e moeten in hun reglement opnemen dat zij geen alcohol mogen schenken aan jongeren onder de achttien. Zij zijn verantwoordelijk voor toezicht en handhaving en moeten minstens 21 jaar zijn. Beveiligers van de TU/e kunnen vaker langskomen op borrels en feesten. Dit zijn enkele bepalingen die zijn opgenomen in een beleidsmemo die is opgesteld door Dienst Interne Zaken, in samenspraak met het Onderwijs en Studenten Service Centrum, de Federatie Studieverenigingen Eindhoven (FSE) - de overkoepelende organisatie van de studieverenigingen- en het CvB.

Mirjam Jahnke, hoofd Safety and Security, stelt dat de bewaking ‘geen politieagentje gaat spelen’. “Maar we komen wel geregeld langs bij borrels en evenementen. Vaker dan dat we nu doen. Als we een overtreding constateren, volgt een gesprek en als het nog eens voorkomt op dezelfde plek een stevig gesprek.” Collegelid mr. Jo van Ham vult aan: “Het gaat ook om de reputatie van de TU/e. Als gesprekken niet blijken te helpen, dan schuwen we zwaardere maatregelen niet. En in het uiterste geval trekken we de vergunning in.” Beiden verwachten overigens niet dat het zover komt.

FSE-president Jim Stolk stelt blij te zijn met de uitgangspunten. “Dit is precies in lijn met wat wij willen. We hebben duidelijk het vertrouwen gekregen, gezien het feit dat het CvB geen enkele restrictie inbouwt.” FSE heeft bij het CvB geopperd om op de campuskaarten een geboortedatum te zetten om zo gemakkelijker te kunnen controleren. Volgens Stolk staan ze daar positief tegenover en wordt het overwogen.

Ook studie- en studentenverenigingen beraden zich op de gevolgen. Ze zijn geen van allen van plan om bezoekers te gaan weren. De ene vereniging overweegt invoering van een elektronisch controlesysteem of aanpassing van het huidige systeem. Een andere vereniging houdt het bij sociale controle of een combinatie van maatregelen. Enkele verenigingen overwegen een activiteit te schrappen in hun agenda of in een andere vorm te gieten. Ook over de Intro wordt al volop nagedacht. Als het aan het College van Bestuur ligt, gaat de cantus wel door. De komende tijd wordt gekeken of dat met alcoholvrij bier of evenementenbier kan.

Op 1 januari 2014 zijn 48 TU/e-studenten nog onder de achttien, blijkt uit cijfers van het Onderwijs en Studenten Service Centrum. In de Cursor die aanstaande donderdag verschijnt, lees je een uitgebreid verhaal over dit onderwerp.