Daan Roosegaarde op TU/e

Kunstenaar, ontwerper, ondernemer, visionair. Op Daan Roosegaarde zijn al deze kwalificaties van toepassing. Op maandag 14 oktober komt Roosegaarde, die enkele maanden terug door een indrukwekkend optreden in VPRO's Zomergasten ook bekendheid verwierf buiten de ontwerperswereld, voor een lezing naar de TU/e.

De presentatie van Roosegaarde is onderdeel van een serie lezingen van de TU/e-faculteit Industrial Design, gericht op entrepreneurschip. Het primaire doel van de serie is erop gericht om ID-studenten inzicht te geven hoe ze zelf als ondernemer aan de slag kunnen, vertelt ID-student Wouter van der Wal. “Maar iedereen is welkom om de lezingen bij te wonen. Vorige maand hadden we de directeur van Philips Design te gast, Paul Gardien.” In het vervolg van het collegejaar hoopt de organisatie volgens Van der Wal nog drie van dergelijke sprekers te vinden.

Roosegaarde is iemand die met passie over design praat, maar de ondernemersaspecten niet vergeet, vindt Van der Wal. Het is de bedoeling dat er vragen komen uit de zaal, want de Roosegaarde wil graag in discussie over dit onderwerp.

Bij Studio Roosegaarde lopen regelmatig ID-studenten stage. Desondanks was het lastig om de drukbezette ontwerper te strikken, zegt Van der Wal. “Henri in ’t Groen, die Roosegaarde heeft gebeld op zijn privénummer, moest dat van hem in heel kleine stukjes versnipperen. Roosegaarde heeft niet graag dat zijn privénummer ergens rondslingert.”

Daan Roosegaarde: “The future of design”. Maandag 14 oktober, 15:30-16:30 in de Blauwe Zaal. Vrije toegang.