Een nuttige Dutch Design Week

Veel bezoekers van de Dutch Design Week lopen dinsdag over de campus, ieder met zijn eigen bedoeling. Zakenbelangen, algemene interesse en voer voor studieprojecten, het is allemaal aanwezig. Een dame motiveert haar enthousiasme voor de TU/e-projecten zo: “Het moet wel nut hebben.”

In het Hoofdgebouw staat een gezelschap mannen en vrouwen in strakke (mantel)pakken aandachtig te luisteren. Deze internationale handelsdelegatie wordt welkom geheten door Nation Branding & Investment, een Eindhovens bedrijf dat intermediair wil zijn tussen investeerders en bedrijven die internationaal zaken doen.  Ze krijgen een rondleiding langs de bijdragen van Industrial Design om ze een indruk te geven van Nederlandse ambities.

Bij Vertigo komt op dat moment een  groep Industrial Designstudenten binnen. Studievereniging Lucid heeft voor hen een Dutch Design Ride georganiseerd om ze wegwijs te maken in het enorme aanbod van DDW. Marijn van der Steen van de Educatieve Activiteiten Commissie vertelt dat eerstejaars soms nog niet goed weten waar ze moeten zijn. “Ik hoor dat ze verbaasd zijn dat ook hier in Vertigo wat te zien is.”

Een van de 57 deelnemers is eerstejaars Sophie Bashev. In het weekend was ze al naar het Klokgebouw geweest en raakte daar onder de indruk van een stand die raakvlakken heeft met haar eigen ID-project. “We ontwerpen een lamp voor een bejaardenhuis die aangeeft hoeveel mensen er in een gemeenschappelijke ruimte zijn door feller of minder fel te gaan branden. Die lamp hangt op de individuele kamers en geeft dus een boodschap door.” Sophie ging doelbewust naar die stand en dat past precies in het onderwijsmodel van ID; er zijn nu drie zelfstudieweken. De Dutch Design Ride leidt de studenten vandaag ook nog langs TAC, NatLab en Strijp T.

De ouders van UHD Elise van den Hoven lopen net binnen bij de witte containers van Design United naast het Hoofdgebouw. Ze beginnen hun DDW-tour al jaren aan de TU/e. Vader Lambert ziet dat DDW ‘succesvol uitdijt’. “Maar vroeger was het compacter en daardoor handiger. De tachtig projecten zijn erg verspreid over de stad en we kunnen ze niet allemaal bekijken.” “Maar we willen wel zien wat er gebeurt in de wereld”, vult moeder Annie aan. “En de combinatie van kunst en techniek vinden we interessanter dan kunst alleen. Het moet wel nut hebben.”

Het leukst vond het paar uit Best de ‘Mongoolse tent met de muziekvloer’. Ze bedoelen Experio, een project van vier tweedejaars Industrial Designstudenten. In de tent staat een muziekinstallatie die ook laserstralen uitzendt. Dansende voeten onderbreken de lichtstralen en sturen zodoende sensoren aan de rand van de vloer aan om verschillende tonen te laten horen. Een van de bedenkers is student Tom van Rooij. “We willen een band tussen publiek en dj creëren en hopen dat deze vloer op festivals en in clubs komt te liggen. Ja, toekomstmuziek.”