Foto | Nadia ten Wolde

Rockmusical zorgt voor gepuzzel in Hogestromenhal

Een voorstelling barstensvol liefde en passie - dat is wat bezoekers volgens de makers kunnen verwachten van ‘Rent’. De rockmusical, uitgevoerd door studenten, gaat over een kleine maand in première in de Hogestromenhal op het TU/e-terrein.

Met nog een paar weken voor de première vallen alle stukjes langzaam op hun plek, zegt Wouter van der Horst, initiatiefnemer van het project en één van de hoofdrolspelers. “Twee weken geleden, tijdens een repetitieweekend, hebben we het stuk voor het eerst van voor tot achter gespeeld. Dat is fijn. Tot aan de doorloop repeteer je heel erg per scène - maar als je ze allemaal achter elkaar speelt, ook met kostuums en decor, is dat toch even anders. Dan moeten altijd nog dingen worden aangepast.”

Volgens TU/e-alumnus Van der Horst is ‘Rent’ sowieso een uitdagend stuk. Niet alleen vanwege de heftige thematiek (‘Rent’ verhaalt over acht vrienden die proberen te overleven in een New Yorkse probleemwijk, worstelend met bijvoorbeeld relaties, verlies en aids), maar ook in muzikaal opzicht. “Er zitten veel lastige partijen in, liedjes met veel toon- en ritmewisselingen en waarin veel mensen door elkaar heen zingen. Het vergt veel muzikaliteit van de zangers om daarin de balans te vinden.”

Ook de locatie, de Hogestromenhal (gelegen tussen de gebouwen Potentiaal en Corona), brengt extra uitdagingen met zich mee. “We hebben de ruimte echt gekozen vanwege de sfeer; het heeft iets heel ‘krakerigs’, iets industrieels, dat goed bij de voorstelling past. Maar eigenlijk is het natuurlijk een fabriekshal, helemaal niet gemaakt voor theater. Dat merk je bijvoorbeeld als het gaat om de akoestiek en de zichtlijnen. Dat is wel een gepuzzel en gekunstel.”

‘Rent’ is een samenwerking tussen studententoneelvereniging Doppio, Het Nieuwe Theater en Studium Generale. Regisseur is Geert Niland. De cast bestaat uit 21 mensen, van wie iets meer dan de helft aan de TU/e studeert. Een zeskoppige band, samengebracht door toetsenist en informaticastudent Jeroen Noten, zorgt voor de muziek. Ook achter de schermen zijn volgens Van der Horst veel TU/e'ers actief.

Tijdens de voorstelling zijn doorlopend videobeelden te zien die live worden gemaakt door Van der Horst, die de rol van filmmaker Mark Cohen vervult. Ook worden beelden vertoond die het afgelopen jaar op en rond de campus gemaakt zijn, onder meer tijdens de repetities.

De musical (in het Engels) wordt van 27 november tot en met 22 december in principe twintig keer gespeeld. Enkele voorstellingen zijn gereserveerd voor bedrijven. Kaarten kosten 17,50 euro en kunnen online worden besteld.

Als opwarmer voor de musical houdt stichting TINT op 12 november een thema-avond rond ‘Rent’. Een deel van de cast brengt liedjes uit de musical die toehoorders moeten uitdagen na te denken over de hoofdvraag van die avond: ‘What do you do with your life?’. De zogeheten OMG!-avond (waarop Engels de voertaal is) begint om 20.00 uur bij TINT aan de Kanaalstraat 6, inschrijven kan per mail. Studenten en promovendi betalen drie euro, anderen zes euro.