Musical RENT: 'Schijt aan huur betalen'

Het gaat er niet om hoe lang je leeft, maar hoe je je leven invulling geeft. Musical RENT, een samenwerking tussen studententoneelvereniging Doppio, Het Nieuwe Theater en Studium Generale, wil deze boodschap meegeven aan het publiek. Gisteren was de voorpremière en de bezoekers waren, zeker in het tweede bedrijf, onder de indruk van de kwaliteit van de cast, waarvan de helft aan de TU/e studeert. Ze spelen over de moeilijkheden die ze bij het volwassen worden tegenkomen in de jaren ’90 in New York. “We hebben schijt aan huur betalen. We leven nu ons leven.”

“We grijpen het publiek bij de keel vanaf moment één en laten ze niet meer los”, zei Wouter van der Horst, initiatiefnemer van het project en één van de hoofdrolspelers, eerder. Maar de cast had even wat tijd nodig om de zestig bezoekers te pakken. Bij ‘Light my candle’ waarin de verslaafde prostitué Mimi (Hannah de Palm) en ex-verslaafde Roger (Jaap Rohof) kennis maken –en verliefd worden- is de afstand werkelijk nog groot.

RENT speelt in de Hogestromenhal. Dat is een perfecte locatie voor het verhaal dat zich in New York op straat en in een gekraakt pand afspeelt. De straat is vooraan, als het ware zit het publiek op de stoep, maar de loft is gesitueerd aan de overzijde van de ruimte.Wanneer wat later één voor één de complete cast op het podium komt om ‘Will I?’ te zingen is Van der Horsts doel wel binnen handbereik. En als in het tweede bedrijf de technische storingen bijna allemaal opgelost zijn, komt het helemaal goed.

In Walhalla, de dichtstbijzijnde bar (van studievereniging Thor), zitten in de pauze vier mannen die voor het eerst de TU/e bezoeken. Ze komen met name voor informaticastudent Jeroen Noten, de leider van de RENT-band. “De locatie is apart, past precies bij de sfeer van het verhaal.” Het verhaal snappen ze “om en nabij”. Mart van der Kruis ziet dat het gaat om “daklozen en opstand van daklozen. Maar net zagen we ook een grote orgie op het podium.”

De vrienden zijn onder de indruk van de zaal, de Engelse uitspraak en de zang, maar vooral van Maureen (Else Hulskamp) die in een sexy pakje over het podium kroop. “Wanneer de aandacht met een lichtspot op een of twee zangers wordt gericht, blijft de rest van de cast goed in zijn rol”, noemt Marc van Loon nog als een pluspunt. “Minpunt is dat de techniek te wensen overlaat. Als het geluid weg valt is de beleving meteen weg. Jammer, maar kan gebeuren.”

In het tweede bedrijf zitten twee aangrijpende scènes. Transgender Angel (Stephan van Mierlo) sterft door Aids en Mimi kijkt de dood in de ogen. De toeschouwers zitten er bovenop en sommigen voelen een brok in de keel.

Regisseur Geert Niland noteert de hele voorstelling wat er nog beter kan. “Dat is mijn taak. De tafels kunnen op betere plaatsen, het licht kan nog preciezer. Maar dat nu nog niet alles perfect is, is niet vreemd. Maandag begonnen we pas met opbouwen, we hebben zo hard moeten werken.”

Sanne Runia (in de rol van advocate Joanne) is na afloop al wel zeer positief. “We zijn zo’n hechte groep. Met de tijd en de moeilijkheid van het stuk hebben we er het maximale uitgehaald. Wij zijn tevreden.”

RENT wordt minimaal zeventien keer uitgevoerd tussen vandaag en 22 december. Acht voorstellingen zijn al uitverkocht. Kaarten kosten 17,50 euro en kunnen online worden besteld.