Docenten van het jaar 2013: Brussaard en Baltus

Goed onderwijs moet gewaardeerd worden en goede docenten verdienen het in de spotlights te staan, zei rector Hans van Duijn gisteren bij de opening van het academisch jaar. Seth Brussaard (beste docent in de bachelor) en Peter Baltus (beste docent in de master) mochten een cheque van vijfduizend euro in ontvangst nemen.

Dr.ir. Seth Brussaard is docent ‘Physics Preview’ in de bachelor bij Technische Natuurkunde in de Coherence and Quantum Technology Group. Hij vindt het een hele eer om docent van het jaar te zijn en denkt dat hij het te danken heeft aan een combinatie van factoren. “Bij het vak ‘Physics Preview’ toon ik de fysica in brede zin, bij Quantumfysica ben ik in kleine groepen heel intensief met het vak bezig en organisatorisch draag ik mijn steentje bij als voorzitter van de faculteitsraad.” In het eerstgenoemde vak nodigt Brussaard sprekers uit het bedrijfsleven uit om studenten te laten zien wat natuurkundigen daar kunnen bijdragen. Zoals een ontwerper van zweefvliegtuigen, toevallig een passie van Brussaard.

Prof.dr.ir. Peter Baltus is docent bij Electrical Engineering in de Mixed Signal Microelectronics Group en hij is directeur van het Centre for Wireless Technology. “Deze toegewijde docent is, hoe druk ook, altijd bereid tijd vrij te maken voor studenten in zijn kantoor en via Skype. Het liefst in groepjes, zodat zij ook van elkaar kunnen leren”, sprak de rector. “Met clickers en grapjes houdt hij de studenten bij het college.”

Baltus is erg verrast door de prijs omdat hij naar eigen zeggen nog maar kort aan de TU/e werkt. “En ik heb ook mijn BKO-registratie (Basis Kwalificatie Onderwijs, red.) nog niet. Ik begon hier in 2007 nadat ik tweeëntwintig jaren in het bedrijfsleven bij Philips en NXP had gewerkt. Het leuke aan de TU/e is dat ik nu met jonge enthousiaste studenten werk die zich vrij voelen en met de meest wilde ideeën komen.”

Het geldbedrag van de prijs moeten Brussaard en Baltus besteden aan een activiteit voor onderwijs. Baltus: "Ik moet nog even nadenken hoe ik dat het beste kan doen, misschien kan ik volgend jaar een uitgebreidere excursie organiseren of kunnen we apparatuur kopen waarmee de ontwerpopdracht van de studenten niet alleen tot theorie beperkt hoeft te blijven."

Brussaard weet nog niet waarvoor het de geldprijs gaat inzetten.