Hoogleraar Bert Meijer hamert op belang monodisciplines

Universiteitshoogleraar Bert Meijer, wetenschappelijk directeur van het Instituut voor Complexe Moleculaire Systemen (ICMS), waarschuwt voor het uithollen van bepaalde monodisciplines. Een risico dat ontstaan is door een steeds grotere nadruk op multi- en interdisciplinair onderzoek.

In de meest recente editie van Hypothese, het blad van NWO, staat een tweegesprek tussen universiteitshoogleraar Bert Meijer en de Maastrichtse hoogleraar Techniek & Maatschappij Wiebe Bijker. Beiden zijn ook verbonden aan NWO. In het gesprek benadrukt Meijer het belang van multi- en interdisciplinair onderzoek, volgens hem noodzakelijk om te kunnen werken aan de Grand Challenges. Maar hij zegt ook dat het tegelijkertijd een enorme uitdaging is om te voorkomen dat hierdoor de verschillende monodisciplines eroderen.

Volgens Meijer worstelen Nederlandse universiteiten met dit vraagstuk en richten ze daarom vaker instituten op in grote faculteiten die vele disciplines huisvesten. Volgens Bijker zijn dit soort instituten nodig als niches waarbinnen mensen kunnen samenwerken. Meijer verwijst echter naar de VS, waar dit niet gebeurt. "Daar zijn universiteiten nog steeds heel disciplinair en zijn instituten vaak tijdelijk. Dat houdt de balans goed: je bent sterk in disciplines en gebruikt die om discipline-overstijgende vragen op te lossen."

Meijer vindt het ook een slechte zaak dat er op dit moment heel veel studenten zijn die alles graag tegelijkertijd willen doen. "Je doet van alles wat, alles heeft een lage intensiteit en als gevolg daarvan weet je van heel veel heel weinig. Daaraan toegeven is als algemeen principe een fout uitgangspunt." Volgens Meijer moeten studenten ook al in een vroeg stadium betrokken worden bij wetenschappelijk onderzoek.

De Eindhovense universiteitshoogleraar ziet voor NWO een belangrijke rol weggelegd om met hun  financieringsinstrumenten de ogenschijnlijke tegenstelling tussen het in stand houden van sterke monodisciplines en het multi- en interdisciplinair onderzoek toch te laten samenvallen.