Studentenflat veroorzaakt overload OASE

OASE was dinsdag even moeilijk bereikbaar vanwege een plotse overload op het systeem. Dienst ICT wist de bron van de overlast snel te traceren naar de studentenflat Hertoghof. Na het blokkeren van de IP-adressen afkomstig uit die flat was het probleem verholpen. Vandaag vond een onderhoud plaats met enkele flatbewoners.

Een verklaring voor het optreden van de overload heeft Marian de Vaan van Dienst ICT ook niet direct paraat. “Het kan zijn dat iemand in die flat wat heeft zitten proberen richting OASE en daarmee de problemen heeft veroorzaakt. Maar het kan ook zijn dat er een aantal studentenaccounts zijn gehackt, een deel van het netwerk in de flat zijn namelijk eigen wireless netwerken. Die zijn niet altijd even goed beveiligd. Toen we de IP-adressen blokkeerden en contact hadden opgenomen met de bewoners, was het probleem even snel weer verdwenen als het was opgedoken. Dezelfde dag kon de aansluiting weer hersteld worden.”

De Vaan heeft deze middag gesproken met een afvaardiging van de flatbewoners, vooral buitenlandse studenten. De Vaan: “We hebben ze gevraagd om hun oren en ogen goed open te houden, om zo te voorkomen dat we hun IP-adressen weer moeten afsluiten. Voor studenten is het namelijk niet erg praktisch om twee dagen verstoken te zijn van internet. Bovendien hebben we ze, ook al bij het eerste contact, gevraagd om hun wachtwoord te wijzigen, voor het geval ze gehackt zijn.”