Elektrische ramen, maar dan anders

Een wolkenkrabber transformeren tot een elektriciteitscentrale. Dat moet volgens TU/e-student Cristian Boscheri kunnen met de doorzichtige zonnecellen waaraan hij voor zijn afstuderen werkt. Met zijn idee haalde de Italiaan, masterstudent Sustainable Energy Technology, de tweede ronde van Ideas360 - een ideeëncompetitie van Shell. Slechts twee andere inzendingen uit Nederland wisten net zo ver te komen.

Boscheri mag nu de competitie aangaan met 94 inzendingen uit de hele wereld. De beste vijf hiervan mogen op 15 mei tijdens de Shell Eco-marathon strijden om de hoofdprijs: een expeditie met National Geographic. Komende maand wordt duidelijk of ook de TU/e-student hiervoor naar Rotterdam mag afreizen.

De Italiaan, die anderhalf jaar geleden vanuit Milaan overkwam naar Eindhoven om hier alles te leren over het duurzaam opwekken van energie, werkt sinds september in de groep van prof.dr.ir. René Janssen - eerst drie maanden als stage en sindsdien voor zijn afstudeeropdracht. In deze groep wordt onderzoek gedaan aan (semi)transparante zonnecellen. Deze halen hun energie uit het infrarode deel van het zonlicht, terwijl ze het zichtbare licht doorlaten. Door flatgebouwen te bekleden met dergelijke zonnecellen, creëer je de elektriciteitscentrales van de toekomst, denkt Boscheri.

Technisch gezien is vooral het maken van doorzichtige elektrodes voor deze zonnecellen een uitdaging, vertelt hij. “Je kunt een heel dun laagje zilver gebruiken als elektrode. Als je die dun genoeg maakt, is hij doorzichtig. Normaal gesproken zou je zo’n metaallaagje opdampen, maar dat is tijdrovend en duur. Wij werken aan doorzichtige elektrodes die je vanuit een oplossing, via spincoating, kunt aanbrengen. Dat is een veel sneller en goedkoper proces.”

Boscheri claimt niet dat hij zelf transparante zonnecellen heeft uitgevonden. “Ik werk als student alleen mee in het lab. Mijn inzending bestaat uit een plan om dit concept succesvol op te schalen tot een commercieel product.”

Voor zijn inzending in de tweede ronde van Shell Ideas360 maakte hij zelf onderstaand filmpje waarin hij het concept uitlegt. Hij hoopt uiteraard dat hij verder komt. “Ik ben heel benieuwd hoever ik kan komen. Winnen zou mooi zijn, maar Shell kan ook in je plan investeren als je niet wint. Daar heeft het bedrijf zelfs een speciaal programma voor, GameChanger.”