Foto | Bart van Overbeeke

Zonnetechnologie testen op laagbouw Vertigo

Op de laagbouw van Vertigo is deze ochtend begonnen met de constructie van een gebouwtje waarbij in de daken zonnecellen en zonnecollectoren zijn verwerkt. Volgens de initiatiefnemers is dit de eerste onderzoeksfaciliteit in Nederland die zich specifiek richt op op gebouw-geïntegreerde zonnetechnologie. Er volgen nog vijf testfaciliteiten, waarmee de faculteit Bouwkunde en het Solar Energy Application Centre (SEAC) de komende jaren onderzoeken gaan uitvoeren.

Met behulp van enorme hoogwerker werd deze ochtend vanaf negen uur de testinstallatie in diverse delen op het dak van de laagbouw van Vertigo getakeld. Het gebouwtje dat de komende drie dagen in elkaar gezet gaat worden, is de eerste in een reeks van zes.
Het project, genaamd SolarBEAT, heeft als doel verschillende faciliteiten te testen waarin zonnetechnologie is geïntegreerd. In principe komt er om de twee maanden een gebouwtje bij, tot er zes staan. Iedere opstelling blijft een jaar staan en bij elk gebouw worden materialen en toepassingen van verschillende bedrijven getest.

Het project staat onder leiding van dr.ir. Roland Valckenborg. Hij is projectmanager bij SEAC en studeerde Technische Natuurkunde aan de TU/e. In 2001 promoveerde hij ook bij deze faculteit. Valckenborg: "Je ziet tegenwoordig steeds meer variatie in zonnepanelen. Denk daarbij aan panelen met andere patronen of in andere kleurtjes. Gekleurde panelen hebben wel iets minder rendement, maar waarom zouden mensen bij een auto de kleur wel belangrijk vinden en niet bij zonnepanelen?”

Bij deze eerste opstelling wordt specifiek gekeken naar de opwarming van zonnepanelen en de lucht achter de panelen. Valckenborg: “Daarbij kijken we hoe de panelen presteren. Ook zoeken we uit of we de warmte nog verder kunnen gebruiken en hoe het zit met de condensatie."

Een student, een promovendus en een postdoc uit de groep van prof.dr.ir. Jan Hensen, hoogleraar Building Physics and Services bij Bouwkunde, gaan hiermee aan de slag. Hensen liet eerder aan Cursor weten dat de laagbouw van Vertigo volgens hem uitermate geschikt is als proeftuin voor zonnetechnologie. Het zou eenvoudig zijn om de meetapparatuur te verbinden met de labs die daar direct onder zitten.

De testfaciliteiten komen er later op dan gepland. De vertraging zit vooral in het optimaliseren van de veiligheid. Valckenborg: “Het dak moest worden verstevigd en er zijn metaalhaken aangebracht, zodat de testopstellingen stevig blijven staan.”

De opgewekte energie zal na ingebruikname van de testfaciliteiten Vertigo worden ingeleid. Valckenborg: "Maar dat levert slechts een beetje extra energie op voor Vertigo, omdat we ook nog energie gebruiken om de installaties te plaatsen en te onderhouden.”

Het project wordt ook onder de aandacht gebracht op 17 april, als aan de TU/e een dag rondom zonne-energie wordt georganiseerd.