rubicon beurzen onderzoekers tue

Rubicon-beurzen voor twee onderzoekers TU/e

Twee TU/e-onderzoekers hebben een Rubicon-beurs toegekend gekregen. In totaal negentien veelbelovende Nederlandse wetenschappers kunnen dankzij deze beurs van onderzoeksfinancier NWO ervaring opdoen in het buitenland. De meesten gaan voor twee jaar de grens over.

Peter Korevaar (faculteit Scheikundige Technologie) en Adrie Mackus (Technische Natuurkunde) zijn de TU/e'ers die deze ronde een Rubicon-beurs kregen toegekend. Korevaar houdt zich bezig met het ontwerpen van materialen -middels een slimme combinatie van chemische reacties en kunststoffen die hierop reageren- die een brandstof omzetten in een continue beweging. De onderzoeker gebruikt zijn beurs om twee jaar te gaan werken in het Biomineralization and Biomimetics Lab van Harvard University.

TU/e-genoot Adrie Mackus gaat het groeien van nanolagen bestuderen met infrarood licht en synchrotronstraling. Hiermee hoopt hij betere zonnecellen te kunnen ontwikkelen. Ook Mackus verruilt met zijn beurs Nederland voor de Verenigde Staten; hij gaat voor twee jaar aan de slag aan de Department of Chemical Engineering van Stanford University.

Er kwamen deze ronde 93 aanvragen binnen bij NWO. De elf mannen en acht vrouwen die een beurs krijgen, vertrekken onder meer naar Harvard, Stanford en Cambridge. De meesten gaan naar de Verenigde Staten, vijf gaan er naar Groot-Brittannië, één naar Duitsland en één naar Denemarken. Het bedrag dat ze daarvoor ontvangen is afhankelijk van hun bestemming en de duur van hun verblijf.

De beurzen zijn bestemd voor net gepromoveerde onderzoekers en zijn vernoemd naar de rivier de Rubicon die Julius Caesar met zijn leger overstak om de macht in Rome over te nemen. De beurzen zijn een opmaat naar de Veni-, Vidi- en Vici-subsidies voor respectievelijk beginnende, ervaren en zeer ervaren wetenschappers. Die subsidies zijn vernoemd naar de beroemde boodschap die Caesar de senaat van Rome stuurde toen hij een veldslag had gewonnen: 'ik kwam, ik zag, ik overwon'.