TU/e-studente maakt duurzaam paviljoen voor festivals

Festivalpubliek laten zien wat de laatste ontwikkelingen zijn op het gebied van innovatie en duurzaamheid - het is geen makkelijke opgave. Producent Jan Douwe Kroeske waagt zich eraan met 'SummerLabb', dat expositieruimte biedt aan universiteiten en bedrijven. Het duurzame paviljoen dat de komende maanden langs diverse evenementen trekt, is ontworpen door TU/e-studente Floor van Schie.

Hoe kun je duurzaamheid laten zien? “Het moeilijkst is het om een simpel ontwerp te hebben dat tegelijk bijzonder is en het liefst een glimlach oplevert”, zegt dr.ir. Faas Moonen, universitair hoofddocent bij Bouwkunde. Televisie- en radioman Kroeske benaderde de TU/e volgens Moonen omdat hij de Trekkershut kent en een duurzaam paviljoen wil gebruiken op festivals.

Moonen zette, samen met collega's Tom Veeger, Renato Kindt en Ralph Brodrück, een ontwerpopgave voor een duurzaam paviljoen uit bij masterstudenten. Dat leverde tien concepten op. ‘City of the Future’ heet het winnende ontwerp van Floor van Schie. “Het is meer een dorpje dat snel op te bouwen is, makkelijk te verplaatsen en eenvoudig aan te passen”, zegt de Bouwkundestudente. “Ik wil mensen laten zien dat afval niet bestaat. En dat duurzaamheid vet en interessant is en niet saai en geitenwollensokkig.”

Het is de bedoeling dat tijdens festivals duizenden mensen door het paviljoen trekken en de dialoog aangaan over innovaties en duurzaamheid. Van Schie maakte een constructie van steigermateriaal en hergebruikt hout, maar de blikvanger is de bekleding daartussen. “Ik heb plaatmateriaal gemaakt van shampooflessen. Voor een maquette verzamelde ik een stuk of zestig flessen, die ik in stukjes heb geknipt. Daarna smolt ik ze in een tosti-apparaat, tussen bakpapier, tot mooi gekleurde platen. Pas achteraf ontdekte ik dat er bij Bouwkunde een speciale pers staat voor kunststof.”

Het ontwerp heeft Van Schie samen met medestudenten Alice Janssen en Marthe Doornbos  technisch en arcitectonisch uitgewerkt. Het dorpje bestaat uit dertig modules die geschakeld worden tot vijftien huisjes. In het midden komt een vijftien meter hoge toren die SummerLabb van veraf zichtbaar maakt en als uitkijkpost voor festivalgangers dient.

Het door de TU/e-studente ontworpen paviljoen is voor het eerst te zien en bezoeken tijdens dancefestival Extrema Outdoor, op 12 juli in Best. Ook duikt het op tijdens de Wereldhavendagen, in september in Rotterdam, en -begin volgend jaar- bij Eurosonic Noorderslag in Groningen. Van Schies ontwerp is opvouwbaar. “Dat maakt het vervoer minder belastend. Een ander voordeel is dat het makkelijk anders op te bouwen is en dat daardoor telkens een nieuw paviljoen kan ontstaan waardoor het jaren meegaat.”