FOTO | Bart van Overbeeke

Eerstejaars maken ook digitale start

Lange rijen eerstejaars, in de centrale hal van het Auditorium vandaag. De studenten konden hun nieuwe notebook afhalen. Een logistieke monster-operatie, waarvan de voorbereiding al in maart begon.

Toen startte dienst ICT namelijk haar eerste verkenning naar de notebooks voor de nieuwe jaargang. Vijf modellen werden er gewikt en gewogen. Uiteindelijk werd de Z-Book van HP als beste beoordeeld. Een computer die volgens projectleider Floris Verhagen ‘weer wat sneller’ is dan zijn voorganger, van dezelfde fabrikant. Voor het eerst is ook besturingssysteem Windows 8 geïnstalleerd.

Hoewel er ongeveer tweehonderd meer notebooks werden besteld dan vorig jaar, lag het percentage studenten dat er een afnam, af. Toen maakte 95 procent van de nieuwe studenten gebruik van de aanbieding; dit jaar bleef dat percentage steken op 90 procent.

Met hun aanschaf zochten de meeste studenten een testruimte op, om te controleren of alle basis- en studie-gerelateerde software wel geïnstalleerd was en werkte. Bij de kersverse student Buster Franken (werktuigbouwkunde) werkte alles naar behoren. Het waren vooral de bijgeleverde software en de reparatiegarantie, die hem tot de aanschaf verleid hadden. Het financiële voordeel woog minder zwaar voor hem. “Ik kocht twee jaar terug een snellere computer, voor minder geld dan de 830 die ik hiervoor betaald heb. Dat had ik nu ook weer kunnen doen. Maar de andere voordelen vond ik belangrijker.” Roger Bruls (ook werktuigbouwkunde) koos vooral voor de snelheid. “Mijn oude computer crasht voortdurend en is sowieso pas een halfuur na starten te gebruiken. Dít ding doet ’t meteen!”

Behalve genoemde voordelen, waren bovendien een tas, een laptopslot, een verzekering en een muis inbegrepen. Met de 830 euro, hoeven de studenten slechts een deel van de totale aanschafprijs van 1400 euro te betalen. Voorwaarde is wel dat ze hun studie afmaken. Wie zich binnen drie jaar uitschrijft moet de resterende 570 euro alsnog betalen.

In totaal hielpen vijftig mensen van de afdelingen ICT en STU mee om de computers te verdelen en eventuele vragen te beantwoorden. Ook liepen er de nodige beveiligers rond. Ze hielden mensen zonder uitnodiging tegen en checkten bij de uitgang op zichtbare sporen van de nieuwe laptop, zoals uitstekende labeltjes of verpakkingsmateriaal. “Criminelen zijn daar op gespitst, juist in deze periode”, aldus Verhagen.