TU/e stijgt in de marge van de Shanghai-ranking

‘Slechts’ een 320ste stek voor de TU/e op de vandaag verschenen Shanghai-index; volgens sommigen de meest invloedrijke internationale ranglijst van universiteiten. Daarmee verbetert ‘Eindhoven’ zich wel ten opzichte van vorig jaar, toen het genoegen moest nemen met een 357ste plek. Op haar eigen discipline - technology en engineering - doet de TU/e het zowel internationaal als nationaal een stuk beter. De universiteit is 's werelds nummer 46, nummer 8 in Europa en landelijk zelfs nummer 1, waarmee het Delft en Twente achter zich laat.

Twee partner-universiteiten uit het Eurotech-alliantie staan hoger dan de TU/e genoteerd in dit internationale nevenklassement: Lausanne bezet een 19de plaats, de Technical University of Denmark staat op nummer 40. Bovenaan deze lijst staat het Massachusetts Institute of Technology.

De top van algemene Shanghai-ranking wordt net als andere jaren gedomineerd door Amerikaanse universiteiten. Ze zijn met acht in de top-10 vertegenwoordigd en met 13 in de top-20. De top-6 is zelfs volledig Amerikaans. Bovenaan staat Harvard University. Vier Nederlandse universiteiten wisten de top-100 te bereiken: De Universiteit Utrecht staat met een 57ste plek het hoogst, gevolgd door Leiden (77), Groningen (77) en de Vrije Universiteit (100)

Om hoog te scoren op de Shanghai-index, dienen de stafleden van een universiteit relatief veel geciteerd te worden, regelmatig te publiceren in tijdschriften als ‘Nature’ en ‘Science’ en het liefst ook nog een Nobelprijs te winnen.

Later dit jaar worden nog twee andere ranglijsten voor universiteiten gepubliceerd: de Times Higher Education Ranking en de QS World University Ranking.