Shanghai-ranking waardeert TU/e hoog op engineering

In de Academic Ranking of World Universities (ARWU), beter bekend als de Shanghai-ranking, scoort de TU/e dit jaar hoog in de lijst van technische universiteiten. In de algemene, mondiale ranglijst van universiteiten maakt de TU/e al acht jaar progressie, maar ditmaal zijn er opvallend goede scores in de engineering disciplines. Gisteren werd de lijst openbaar gemaakt.

De ARWU hanteert zeven subgebieden van ‘engineering’: Civil Engineering, Materials Science & Engineering, Chemical Engineering, Energy Science & Engineering, Mechanical Engineering, Electrical & Electronic Engineering en Environmental Science & Engineering. In zes van die gebieden staat de TU/e in de wereldwijde top-50.

In de ‘medaillespiegel’ van de ARWU op het gebied van engineering komt de TU/e daarmee wereldwijd op de 24ste plaats. Binnen Europa is het goed voor een zesde plaats en in Nederland voor plaats één. In deze lijst sorteert de ARWU de TU’s primair op basis van het aantal posities in de top-20’s van de zeven eerdergenoemde engineering-gebieden en secundair op het aantal top-100-posities.

De sortering is te vergelijken met de medaillespiegel van de Olympische Spelen, waar eerst gekeken wordt naar de gouden medailles en daarna pas naar de zilveren en bronzen plakken. De TU/e dankt haar hoge positie vooral aan de top-20-noteringen op Civil Engineering (10de) en Materials Science & Engineering (20ste). De top-3 van de medaillespiegel voor engineering bestaat uit louter Amerikaanse universiteiten: respectievelijk Berkeley, MIT en Stanford.

De universiteiten van Utrecht (65ste), Groningen (72ste) en Leiden (93ste) staan in de algemene ranglijst nog binnen de top-100. Op die lijst is de Amerikaanse Harvard University nog altijd nummer één. De TU/e komt op deze lijst uit op een positie die valt tussen de 201ste tot 300ste plaats. Daarmee bezet het een tiende plek als alleen gekeken wordt naar de Nederlandse universiteiten.

De Shanghai-ranking wordt gezien als een van de meest toonaangevende voor universiteiten wereldwijd. De plaats op de ranglijst, en op de bijbehorende ranglijsten voor subgebieden, bepaalt ARWU door te kijken naar onder meer het aantal alumni en medewerkers dat een Nobelprijs of een Fields Medal wint, het aantal hoog-geciteerde wetenschappers en het aantal publicaties in wetenschappelijke bladen als Nature of Science en de samenwerking met het bedrijfsleven.

Positie TU/e in engineering-subjects wereldwijd:

• Civil Engineering: 10de
  • Materials Science & Engineering: 20ste