VSNU: “Bezuiniging op ov-kaart wordt moeilijk”

De universiteiten willen best helpen bij een bezuiniging op de ov-studentenkaart. Maar het zal moeilijk worden, zegt voorzitter Karl Dittrich van universiteitenvereniging VSNU.

Het kabinet wil 200 miljoen euro op de ov-studentenkaart bezuinigen door studenten buiten de spits te laten reizen. Daartoe zouden universiteiten en hogescholen misschien hun roosters moeten aanpassen. Anders lopen ze het geld mis, waarschuwde minister Bussemaker gisteren in een interview met het HOP.

De universiteiten willen best “meekijken”, aldus Dittrich op Radio 1. Ze zijn bereid in gesprek te gaan, maar Dittrich weet niet hoe realistisch de bezuiniging is. “Ik kan niet zeggen of we het zullen halen.”

“Wij hebben ook de medewerking nodig van medewerkers en studenten”, zegt Dittrich. Bovendien zijn er extra kosten als de onderwijsactiviteiten eerder beginnen of doorlopen tot in de avonduren, alleen al doordat de gebouwen dan langer openblijven. “Het is nog niet zo eenvoudig.”

Hij wijst erop dat de problemen met de spits vooral in de Randstad en de regio Arnhem/Nijmegen speelt. Een woordvoerder van de vereniging legt uit dat de VSNU nog bekijkt of zij bij de besprekingen met het ministerie en de vervoersbedrijven zal aanschuiven of niet. De vraag is volgens hem of dit landelijk besproken moet worden of per regio.