Verkiezingscampagne in het Auditorium.

Gadgets uitdelen startpunt voor wervingspraatjes

In het Auditorium en MetaForum zijn de ‘gelen’ en ‘groenen’ actief stemmers aan het werven voor de verkiezingen van de studentenfracties binnen de universiteitsraad. Twee dagen (dinsdag en woensdag) kunnen studenten kiezen welke van de in totaal zestig kandidaten bij Groep-één of de Eindhovense Studentenraad hun belangen daar gaat vertegenwoordigen. Ook is er een stemronde voor de faculteitsraden. Morgen volgt de uitslag.

Voorzitter Rien de Böck van Groep-één, tot 1 januari voorzitter, vertelt hoe zijn partij de verkiezingsstrijd aanpakt: “Deze dagen delen we veel spullen uit. We hebben maandag Volkskranten aangeboden, nu hebben we nog duizend Quest-magazines, veel bananen en flesjes water met stickers. We doen dat om mensen staande te houden. Het is makkelijker contact maken en vervolgens is er tijd voor een praatje over de verkiezingen.”

In het Auditorium staat ook de Eindhovense Studentenraad. Lijsttrekker Eefke Winkelmolen begint op 1 januari met haar raadswerk. Nu schenkt ze koffie aan eventuele stemmers. Ze merkt dat eerstejaars vooral afkomen op de gadgets - pennen, mandarijnen, markers en kleurplaten van de kandidaten - en eigenlijk niet weten waar het over gaat. “Ik leg dan uit dat we opkomen voor de belangen van de student en dat er twee partijen zijn. Volgens mij is het verschil dat wij, ESR, opkomen voor de studerende student en Groep-één voor de actieve student. Wij willen voor serieuze studenten het gebruiksgemak verhogen, in grote en kleine dingen. We willen bijvoorbeeld het systeem van de studentcoaches in het Bachelor College verbeteren. En we hebben een magnetron in MetaForum geregeld.”

De Böck reageert: “Groep-één is er voor alle studenten. Eén van de speerpunten is inderdaad ‘actief zijn naast de studie’, maar als het gaat om onderwijsregelingen zitten wij er net zo hard bovenop.” Groep-één en ESR bieden beide de mogelijkheid om ter plekke op een laptop de stem uit te brengen. Groep-één heeft er speciaal de domeinnaam votetue.nl voor geregistreerd.

Niet alle studenten zijn even betrokken bij de verkiezingen. Aref Saberi, student Biomedische Technologie, staat nog buiten en heeft nog niet gestemd. “Ga ik nog doen. Gewoon op een vriend - omdat ik er geen moeite voor hoef te doen.”

Jim Gulpen, tweedejaars Technische Natuurkunde, heeft al wel gestemd. “Ik vind het belangrijk. De studentenfracties komen op voor onze belangen. Een basisvak als Design, dat we het laatste kwartiel kregen, is slecht uitgevoerd en dat vind ik aan een universiteit niet kunnen. Ik hoop dat de UR daar iets aan gaat doen. Ik heb goede ervaringen met het luisterend-Groep-één-oor van mijn studie- en huisgenoten.”

Groep-één hoopt bij deze verkiezingen op zes zetels, net zoveel als ze nu bezit. De Eindhovense Studentenraad heeft er nu drie en hoopt op een vierde zetel. Morgen om 16.15 uur wordt in de Dorgelozaal in Traverse de uitslag bekendgemaakt.