ESR snoept Groep-één een zetel af

De twee studentenfracties die zitting hebben in de universiteitsraad (UR) zijn door de verkiezingen van afgelopen dagen dichter naar elkaar gegroeid. Groep-één verloor een zetel en vaardigt komend jaar vijf leden aan de UR af, terwijl de Eindhovense Studentenraad (ESR) er juist een zetel bijkreeg en uitkwam op vier. De opkomst van 40,5 procent was de laagste sinds de invoering van het digitaal stemmen.

De blijdschap over het gewonnen terrein was groot in het kamp van de Eindhovense Studentenraad. “Het harde werken is beloond”, reageerde ESR-voorzitter Susanne Schouten. “We hebben er twee handen en een stem bij om onze standpunten te verdedigen.”

Schouten is blij met de herstelde balans – nog wel in het voordeel van Groep-één. “Hoewel we samen met hen de belangen van de studenten als groep binnen de TU/e-community behartigen, leggen we wel onze eigen accenten.”

Opvallend in de uitslag bij de ESR is het hoge aantal stemmen op twee vrouwelijke leden: nummer 1 van de lijst Eefke Winkelmolen (244 stemmen) en Liselotte Kockelkoren (186) die negende op de lijst stond. Ondanks hun populariteit staat volgens Schouten allerminst vast dat deze kandidaten ESR gaan vertegenwoordigen in de universiteitsraad.

“Daar gaan we het binnenkort over hebben”, aldus Schouten. de ESR-voorzitter spreekt tegen dat de hoogscorende studenten puur en alleen als lijstduwer zijn gebruikt. “Het zijn mensen met affiniteit voor medezeggenschap, die ons inhoudelijk ook ondersteunen.”

Ook Groep-één kende een lager geklasseerde stemmentrekker in de persoon van Loes van den Beuken. Ze stond dertigste op de lijst, maar bemachtigde toch 139 stemmen. Overigens droop het verliezende kamp van Groep-één kort na de bekendmaking van de uitslag af.

Traditioneel werd er deze week ook gekozen voor de verschillende faculteitsraden. Daar lag de opkomst nog wat lager. Alleen Scheikundige Technologie scoorde met een opkomst van 63 procent uitzonderlijk hoog. Volgens voorzitter Ben Donders van het stembureau heeft die raad dat vooral te danken aan het beloofde bier dat binnen ST in het vooruitzicht werd gesteld, als zij opnieuw de hoogste opkomst wisten te halen.

Sinds 2010 (50,4 procent) vertoont het opkomstpercentage bij de verkiezingen voor de UR een dalende lijn. In 2012 was er nog sprake van een kleine opleving. In totaal brachten dit jaar 3393 studenten hun stem uit. 313 van hen deden dat ‘blanco’.

Voor de leden van de personeelsfractie van de UR zijn de verkiezingen eens in de twee jaar, dus die zijn volgend jaar weer verkiesbaar.