Kees van Overveld. Foto | Bart van Overbeeke

In memoriam | Kees van Overveld

Op dinsdag 16 december is Kees van Overveld overleden, amper zes weken nadat hij van de TU/e naar huis ging met het idee dat hij een burn-out had. Kees bleek een hersentumor te hebben, een lot dat hij op bewonderenswaardige wijze heeft aanvaard.

Zijn dood is een groot verlies voor de hele TU/e-gemeenschap. Hij werkte in zijn loopbaan voor vier faculteiten en gaf onderwijs aan studenten van vrijwel alle studierichtingen, en op alle niveaus.

Kees begon zijn studie Technische Natuurkunde in 1975. Hij promoveerde in 1985 op een onderwerp uit de experimentele kernfysica, in dienst van de stichting FOM.

Beeld

Na een omscholing ging Kees als UD in computer graphics werken bij de jonge opleiding Informatica en bouwde een onderzoeksgroep op (de huidige groep Visualisatie) die hij leidde tot 2000, vanaf 1990 als UHD. Daarnaast was hij werkzaam voor Philips Research, als senior scientist en consultant op het gebied van beeldtechnologie (1996-2004).

Kees’ kennis van en liefde voor beeld leidde tot het vak “Big Images” (2005-2013), ontwikkeld in het kader van Studium Generale. Hierin bracht hij inzichten over het zien van beelden uit allerlei disciplines bijeen in een eigen raamwerk, het 8-lagenmodel, dat hij vastlegde in het boek “Van Licht tot Zicht” (Coutinho, 2011).

Modelleren en ontwerpen

In 1997 begon Kees een eigen bedrijfje op het gebied van creativiteit en modelleren. Zijn interesse hiervoor leidde binnen de TU/e tot een overstap naar het Stan Ackermans Instituut (2000), waar hij onderzoek ging doen naar multi-disciplinaire ontwerp- en modelleermethoden.

Hij onderwees deze methoden ook na zijn verhuizing naar Industrial Design (2002). Zijn vakken over generieke manieren van modelleren en ontwerpen werden een vast onderdeel van de PDEng-opleidingen. Dat was de reden om Kees bij de start van het Bachelor College te vragen om het basisvak “Inleiding modelleren” te ontwikkelen, een vak waarvoor hij tot nu toe verantwoordelijk docent was.

Onderwijsvernieuwing

Als docent experimenteerde Kees steeds met nieuwe onderwijsvormen. Een curriculum was voor hem een geheel van samenhangende vakken dat apart ontworpen en geëvalueerd moest worden. Hij werd één van de grondleggers van het ACQA-systeem van academische competenties (2003/2005). Als lid van de ACQA-projectgroep werkte hij mee aan vele onderzoeken van bestaande bachelor- en mastercurricula, en speelde hij een belangrijke rol bij de vormgeving van de masteropleiding Science and Technology of Nuclear Fusion.

Vele talenten

Kees schreef (liedjes, gedichten, toneelstukken, een roman), schilderde en tekende (ook als cartoonist voor Cursor), speelde toneel en maakte muziek. Kenmerkend daarbij was dat hij steeds zijn talenten combineerde. Zo schreef hij een monoloog over kwantummechanica voor het Zuidelijk Toneel, en maakte hij de voorstelling “Kijken met je brein” met illusionist Emiel Lensen. Tot vlak voor zijn dood leidde hij een groep studenten die met kunstenaar Ronald Schimmel het werk “The Innocent Body” maakte voor het Van Abbemuseum.

Volgens Kees ligt het belang van het bestaan in het delen van ideeën en ervaringen, het leggen van verbanden en verbindingen. Zijn overlijden laat een grote leegte achter, maar zijn ideeën zullen blijven doorwerken in de vele, vele mensen die hij tijdens zijn leven wezenlijk heeft geïnspireerd.

Tijn Borghuis en Anthonie Meijers, sectie Filosofie & Ethiek, faculteit IE&IS

(Op maandag 22 december is het afscheid van Kees. Dan hangen ook de vlaggen aan de TU/e halfstok)