logo ATeam

Autonoom rijden uitdaging voor nieuw studententeam

Een nieuw te vormen team van studenten gaat zich richten op het ontwikkelen van een coöperatieve autonome auto. Dat betekent dat het voertuig -zowel voor het versnellen en vertragen als voor het sturen- op basis van sensorinformatie helemaal zelfstandig een voorganger kan volgen. Het moet de doorstart worden van het ATeam (het Automotive Technology-team) dat in 2011 deelnam aan de eerste Grand Cooperative Driving Challenge. De volgende editie is in 2016.

i-GAME is de naam van een nieuw Europees project dat afgelopen oktober van start ging. Doel is om autonoom rijden via draadloze communicatie, en vooral de samenwerking tussen de verschillende voertuigsystemen onderling, een boost te geven en dichterbij te brengen voor de alledaagse praktijk.

i-GAME is een samenwerkingsproject tussen TNO, de TU/e, Viktoria Swedish ICT en het Spaanse design- en ontwikkelbedrijf IDIADA. Voor het project is een bedrag van ruim 3,7 miljoen euro beschikbaar, waarvan 2,6 miljoen euro afkomstig van de Europese Commissie. Met de start van project is ook een begin gemaakt van de organisatie van de tweede Grand Cooperative Driving Challenge, die -net als de eerste editie in 2011- plaatsvindt op de A270 tussen Eindhoven en Helmond. De TU/e is nauw betrokken bij de organisatie hiervan.

Het ATeam waarmee de TU/e deelnam aan de eerste challenge, is na afloop daarvan opgedoekt. Maar met een nieuwe challenge in het verschiet, krijgt het team nu een doorstart, op initiatief van prof.dr. Henk Nijmeijer die vanuit de universiteit betrokken is bij i-GAME. Hij benaderde ir. Alejandro Morales Medina, zelf net gestart met zijn promotieonderzoek op het gebied van cooperative and autonomous driving, met het verzoek het nieuwe studententeam van de grond te trekken.

Morales: “Met dit nieuwe team willen we de volgende stap zetten in het automatiseren van voertuigen, namelijk het zelfstandiger maken ervan. Een auto kan op deze manier, zonder hulp van de bestuurder, zelfstandig een voorganger volgen.” De chauffeur kan overigens nog altijd op elk moment het stuur overnemen, benadrukt de onderzoeker.

Het idee is volgens hem om een platform te ontwikkelen dat op verschillende soorten voertuigen kan worden toegepast, van personenauto’s tot trucks. Aan verschillende TU/e-faculteiten wordt al volop onderzoek gedaan op dit vlak, maar het nieuwe studententeam begint volgens Morales in principe from scratch. “Maar de studenten kunnen natuurlijk putten uit de kennis die er al is.”

Het ATeam staat open voor studenten van alle faculteiten, zowel bachelors als masters. Morales: “Het beoogde systeem kent zoveel lagen en facetten, daar kunnen we mensen vanuit alle hoeken bij gebruiken.” Als het nieuwe studententeam eenmaal is samengesteld, gaan de leden volgens de promovendus zelfstandig met de uitdaging aan de slag.

Op 12 februari vanaf 17.00 uur is er een kick-offbijeenkomst van het ATeam in het Automotivelab in Gemini-Noord. Studenten die willen deelnemen in het team, zijn dan ook welkom.