Stella als bouwpakket - nog niet af.

Bouwpakket Stella om ‘wondere wereld van techniek’ te tonen

Stella, de gezinsauto die ontwikkeld is door Solar Team Eindhoven, heeft nakomelingetjes. Drie sponsoren van het team hebben een Stella-bouwpakket laten maken. Het knutselwerk dient als relatiegeschenk, maar vooral als materiaal om techniek te promoten op basisscholen. De originele Stella gaat mogelijk naar Californië; de topman van Tesla heeft wel zin om er een ritje in te maken.

In de tijd dat Stella in de race was voor goud in Australië hebben sponsoren NXP, Segula Technologies en Chroma de handen ineengeslagen om een bouwpakket te laten maken. Dat was niet 1-2-3 voor elkaar. “Het kostte nogal wat moeite om de bouwtekeningen boven water te krijgen”, zegt Martijn van der Linden van NXP, “de leden van het Stella-team gingen na de wedstrijd her en der op vakantie”. Maar het lukte en in de eerste oplage zijn driehonderd zelfbouwautootjes à tien euro aangeschaft. De TU/e heeft er geen besteld.

NXP neemt ze mee bij gastlessen op basisscholen en zet kinderen er in groepjes mee aan het werk. “We willen de wondere wereld van de techniek laten zien, het gaat er niet om dat iedereen een autootje mee naar huis krijgt”, aldus Van der Linden.

Afgelopen donderdag kregen de leden van Solar Team Eindhoven (STE) wel allemaal een bouwpakket mee naar huis. De drie sponsoren trakteerden hen op Strijp-S op een kookworkshop om ze te bedanken voor de geleverde prestatie. Lex Hoefsloot, teammanager van STE, was aangenaam verrast. “Stella is perfect nagemaakt, alle lijntjes kloppen, ook de -onbedoeld- asymmetrische waar ik me zo aan stoorde.”

Een dag later kreeg Hoefsloot nog een verrassing. Met Carlo van de Weijer, vicepresident Traffic Solutions bij TomTom en aan de TU/e kartrekker van het Strategic Area Smart Mobility, was hij naar het Tesla Service Center in Amsterdam om de topman van Tesla Motors, Elon Musk, te ontmoeten. Op de vraag aan Musk of hij niet eens -thuis in Californië- een rondje in Stella wilde rijden, antwoordde hij positief.

Hoefsloot hoopt dat Musk helpt om Stella in Californië te krijgen. En dan graag aansluitend op de Energy Week in New York, eind juni. “De oostkust van Amerika is nog niet klaar voor elektrisch rijden, ze hebben er bij wijze van spreken slechts drie laadpalen. Wij kunnen goed helpen bij het opzetten van geschikte infrastructuur”, zegt Hoefsloot.

Voordat Stella op de boot naar Amerika kan, zijn er nog wel wat hobbels te nemen. De bestaande container zal moeten worden opgelapt, het geld moet bijeen gesponsord worden en er moeten teamleden beschikbaar zijn. Want eind juni, dan is er een tentamenperiode.