Feestelijke reünie Solar Teams

Een combinatie van een reünie en een kennismakingsfeestje. Dat moet het West European Solar Festival worden dat op zaterdag 23 augustus op de TU/e-campus plaatsvindt. Tien maanden na de zo succesvol verlopen campagne in Australië vindt Solar Team Eindhoven het tijd om eens bij te praten met de concurrentie, en kennis te maken met de teams die ze komend jaar zullen tegenkomen bij de volgende editie van de World Solar Challenge.

“We vinden het belangrijk dat de banden goed blijven”, zegt Aron Collard van Solar Team Eindhoven. De student Electrical Engineering, mede verantwoordelijk voor de aandrijving van de Eindhovense zonnewagen Stella, is een van de organisatoren van de bijeenkomst. “Het wordt een informele meeting, met een barbecue en muziek in de Markthal van MetaForum en na afloop een afterparty op Stratumseind.” In principe een feestje dus, maar met alle gelegenheid om ook inhoudelijk weer eens bij te praten, als techniekstudenten onder elkaar.

Er is flink wat belangstelling, vertelt Collard: “We hebben momenteel aanmeldingen uit Delft, Twente, Leuven , Bochum en Cambridge. En ook een Zweeds team heeft interesse getoond. We zitten hier in Eindhoven natuurlijk redelijk centraal voor de West-Europese teams.”

Solar Team Eindhoven zit deze zomer midden in de overgang van het team dat vorig jaar in Australië zo goed presteerde, naar het nieuwe team, waarvan de samenstelling dit voorjaar bekend werd en dat in 2015 zal proberen de titel te verdedigen. Volgens Collard gaat het nieuwe Solar Team waarschijnlijk in september officieel van start.

Het ‘festival’ biedt de nieuwelingen de mogelijkheid om kennis te maken met hun aanstaande concurrenten uit de omringende landen. “We hopen er een tweejaarlijks terugkerend evenement van te maken. Dat zou schitterend zijn. En misschien moeten we er dan ook andere studententeams, zoals URE bij betrekken.”

Vooralsnog is het feestje nog bedoeld voor leden van de Solar Teams, hoewel iedereen twee introducees mee mag nemen. Maar dan wel alleen vrouwelijke, volgens de poster. “We hebben helaas een groot gebrek aan vrouwelijke teamleden en iedereen weet dat een feestje veel leuker is als er ook vrouwen zijn”, lacht Collard. “Maar in de praktijk zullen we mannelijke introducees niet weigeren, hoor!”