Wat moet de TU/e doen bij hernieuwd sterke groei instroom?

Het College van Bestuur heeft een taskforce ingesteld die kijkt welke maatregelen nodig zijn als de instroom van eerstejaars dit jaar weer bovenmatig stijgt. Lex Lemmens, dean van het Bachelor College en voorzitter van de taskforce, zegt dat er inmiddels een eerste advies is voorgelegd aan het CvB. Er wordt onder meer gekeken naar de invoering van avondcolleges en studiemogelijkheden in de stad.

Maandagmiddag vertelde rector Hans van Duijn in de vergadering met de universiteitsraad dat de eerste vooraanmeldingscijfers voor het studiejaar 2014-2015 er voor de TU/e weer goed uitzien. Vorige week lieten die een groei zien van bijna 55 procent ten opzichte van de cijfers van vorig jaar. Daarbij dient wel vermeld te worden dat studiekiezers dit jaar verplicht zijn zich voor 1 mei aanstaande aan te melden bij de instelling van hun voorkeur, willen ze verzekerd zijn van toelating.

Maar dat laat onverlet dat de TU/e op dit moment als tweede sterkste stijger op de lijst staat van dertien Nederlandse universiteiten. Direct na de Rijksuniversiteit Leiden, die nu al een stijging van 65,6 procent laat zien. Van Duijn zei maandag dat voor september wellicht rekening gehouden moet worden met een totale stijging van twintig procent.

Om die reden is het volgens hem noodzakelijk dat er nu gekeken wordt naar oplossingen van problemen die dan zouden kunnen ontstaan. "Daarbij denk ik aan de invoering van avondcolleges voor ouderejaars, studiemogelijkheden in de stad, het aannemen van meer docenten en het op andere manieren aanbieden van onderwijs, zoals het doorlussen van een hoorcollege, zodat het in meerdere zalen gevolgd kan worden", aldus Van Duijn.

Volgens dean Lex Lemmens kijkt zijn taskforce, waar vertegenwoordigers uit de diensten en de faculteiten in zitten, naar oplossingen voor het komend studiejaar, maar wordt er ook gekeken naar de midden- en lange termijn. Lemmens: "Voor die periodes is er zicht op de gewenste maatregelen, maar is er nu nog geen overeenstemming in de mix en dus in de prioriteiten. De taskforce gaat daar mee door." Volgens Lemmens kijkt het CvB op dit moment naar een eerste advies van de taskforce. "Pas als het CvB hier een beslissing over neemt, lijkt het me goed om erover te communiceren."

Lemmens zegt zich wel enige zorgen te maken over deze eerste vooraanmeldingscijfers, maar geeft tegelijk aan dat er nu nog maar moeilijk een peil op te trekken is. "Als je de nog gammele cijfers van vorige week extrapoleert, zou de groei wel een flink stuk hoger kunnen zijn dan twintig procent. Maar als we een te kleine instroom zouden hebben, zijn de zorgen minstens even groot zijn en zijn de mogelijkheden om er iets aan te doen veel kleiner."