Docenten gaan elkaar inspireren met lesmethoden

Hoe geef je op een goede manier les en hoe zet je ICT daarbij in? TU/e-docenten gaan 18 maart hierover met elkaar in discussie tijdens de eerste centraal georganiseerde Onderwijsdag aan de universiteit. Tot nu toe waren er alleen onderwijsdagen op de faculteiten. Met de komst van het Bachelor College en de Graduate School groeide de behoefte om dit TU/e-breed te doen.

De ene docent zweert bij een weblecture. Een ander brengt de lesstof onder de aandacht via een experiment. En weer een ander gaat aan de slag met clickers. Op de faculteiten bestaan al onderwijsdagen waar onderwijsgerelateerde zaken worden besproken, “maar die zijn vaak specifiek voor de faculteit", vertelt Wilma Groenendaal, projectleider bij EduSupport. EduSupport is een afdeling binnen het Onderwijs en Studenten Service Centrum (STU) die zich in brede zin bezighoudt met de ondersteuning van docenten.

“Er kwamen steeds meer geluiden dat er behoefte was aan een TU/e-brede dag", vertelt Groenendaal.  “De oorzaak daarvan is terug te voeren op de komst van het Bachelor College en de Graduate School, waarbij op verschillende plekken vergelijkbare vragen leven."

Volgens Groenendaal heeft het onderwijsmanagementteam besloten dat er een TU/e-brede dag moest komen, "en vanwege de visie die er ligt over ‘ICT in het onderwijs’ hebben we deze eerste keer voor dit onderwerp gekozen.”

Vorig jaar werd aan de TU/e overigens al een Programma ICT in het onderwijs (PICTO) opgericht. Dat heeft geleid tot het in de lucht brengen van de site ICTO, waar veel informatie over de toepassing van ICT-middelen in het onderwijs is terug te vinden.

De uitgangspunt van de Onderwijsdag op 18 maart is dat docenten die zelf interessante experimenten hebben gedaan, er die middag een korte demonstratie van geven. Ook zal er worden gediscussieerd worden over enkele –nog nader te bepalen- onderwerpen. De dag gaat zeker navolging krijgen, aldus Groenendaal. Maar hoe vaak er een TU/e-brede onderwijsdag zal zijn is nog niet bekend.

De onderwijsdagen binnen de faculteiten blijven overigens behouden. Docenten ontvangen binnenkort een persoonlijke uitnodiging voor de eerste TU/e-brede dag op 18 maart.