Universiteitspersoneel is petitie gestart tegen pensioenfonds ABP.

Petitie tegen Israël-investeringen pensioenfonds

Personeel van hogescholen en universiteiten is een petitie gestart tegen het ABP. De petitie roept het pensioenfonds op de banden te verbreken met een aantal Israëlische banken, omdat die medeplichtig zouden zijn aan de bezetting van Palestijns gebied.

Onderwijspersoneel heeft geen keus, pensioen opbouwen moet verplicht bij het ABP. Dat betekent volgens de petitie dat “wij als onderwijzers en academici, op deze manier impliciet meedoen aan de illegale bezettingspolitiek van Israël, die onder andere stelselmatig Palestijnen de toegang tot onderwijs ontzegt, en de Palestijnse bevolking uit Israëlische geschiedenisboeken schrapt.”

“Toen ik hoorde dat ABP ons pensioengeld hierin investeert, schrok ik daar erg van”, motiveert Maja Hertoghs, promovenda aan de Erasmus Universiteit en één van de opstellers van de petitie. “Omdat we niet kunnen kiezen voor een ander pensioenfonds, roepen we met deze petitie ABP op om het voorbeeld van PGGM te volgen.” Dat pensioenfonds maakte vorige week bekend zijn investeringen in vijf Israëlische banken stop te zetten, omdat de banken nederzettingen financieren in bezet gebied.

Een woordvoerder van ABP laat weten dat “de problematiek” op de agenda staat. “We voeren hier met de banken gesprekken over om ze aan te sporen tot ander gedrag. Als aandeelhouder kiezen wij er nu nog voor om onze invloed aan te wenden om dingen te veranderen. Mocht dat niet werken dan zijn we niet bang terug te trekken. Maar dat is echt een laatste redmiddel.”