Wetenschappers boycotten Israëlische universiteiten

Ruim 480 wetenschappers en docenten boycotten Israëlische academische instellingen vanwege hun banden met het leger. Ze willen dat Nederland opkomt voor de Palestijnen en alle economische, politieke en militaire banden met Israël voorlopig verbreekt. Op de lijst van ondertekenaars staat tot op heden geen enkele TU/e-wetenschapper, maar op de studentenlijst staan al wel acht TU/e-studenten.

foto Veterok / Shutterstock

De petitie die oproept tot de boycot is inmiddels door 480 wetenschappers en docenten van Nederlandse universiteiten en hogescholen ondertekend en door 460 studenten. Zij schrijven dat het huidige gewapende conflict in Israël niet tussen gelijkwaardige partijen gaat. De Palestijnen leven volgens hen als tweederangsburgers in een apartheidssysteem, onder een militaire bezetting. Dat is de oorzaak van de geweldsescalatie die nu plaatsvindt in Israël, aldus de opstellers van de petitie.

De Nederlandse regering moet 'alle economische, politieke en militaire banden' met Israël verbreken tot het moment dat de rechten van de Palestijnen zijn gewaarborgd. De ondertekenaars zelf zeggen gehoor te geven aan de oproep van Palestijnse collega’s om Israëlische academische instituten te boycotten vanwege hun banden met het leger. De samenwerking met individuele Israëlische wetenschappers en docenten kan wat hen betreft blijven bestaan.

Technion

De TU/e maakt deel uit van de EuroTech Universities Alliance, een samenwerkingsverband van zes universiteiten, waar sinds 2019 ook de Israëlische universiteit Technion uit Haifa deel van uitmaakt. Toen dat destijds bekend werd gemaakt vertelde TU/e’s toenmalige collegevoorzitter Jan Mengelers aan het Eindhovens Dagblad dat hij het niet als een probleem zag dat onderzoek van Technion ook wordt ingezet voor militaire toepassingen.

Op de site waar de petitie te vinden is en waaraan voortdurend nieuwe namen van wetenschappers en studenten worden toegevoegd, stonden deze ochtend de namen van acht TU/e-studenten, maar nog steeds geen wetenschappers van de TU/e. Rond 10.00 uur was opeens echter de lijst met studentennamen verdwenen en stond daarvoor in de plaats een kopie van de lijst met wetenschappers. Op dit moment is niet duidelijk wat daar de oorzaak van is.