TU/e klimt op duurzaamheidsladder

De TU/e is 24 plaatsen gestegen in de UI GreenMetric World University Ranking voor duurzaamheid en milieuvriendelijke bedrijfsvoering van universiteiten wereldwijd. Voor deze ranglijst onderzocht de Universitas Indonesia (UI) ruim 300 universiteiten in 49 landen. Eindhoven staat op 36 met een score van 6.305 punten. Nummer 1 is de University of Nottingham, met 7.521 punten. Eindhoven scoort het hoogst van de vier deelnemende Nederlandse universiteiten.

De GreenMetric Ranking bestaat sinds 2010. De initiatiefnemers willen een podium geven aan universiteiten die actief hun CO₂-uitstoot aanpakken en klimaatverandering helpen bestrijden. Bij de samenstelling van de lijst wordt gekeken naar de grootte van de universiteit, de locatie van de campus en de hoeveelheid groen. De ranglijst wordt opgesteld volgens een vast aantal categorieën en wegingsfactoren: ligging en infrastructuur (15%), energie en klimaatverandering (21%), afvalmanagement(18%), watergebruik(10%), vervoer (18%) en onderwijs (18%).

De stijging van de TU/e op de ranglijst is het gevolg van het duurzaamheidsbeleid van de afgelopen jaren. Zo is de campus compacter geworden dankzij het huisvestingsplan Campus 2020. Nieuwe gebouwen als MetaForum en Flux voldoen aan hoge duurzaamheidseisen. De Groene Loper biedt ruim baan aan voetgangers en fietsers. Het aantal parkeerplaatsen is teruggebracht. Bovendien schenkt de TU/e in haar onderwijs en onderzoek aandacht aan duurzaamheidsaspecten. Ook dit draagt bij aan een hogere plaats in de ranking.

Kijk hier voor de hele ranking.

Bron: Persteam TU/e