TU/e weer beste in samenwerking industrie

De TU/e heeft van alle universiteiten wereldwijd de sterkste samenwerking met de industrie. Dat blijkt uit de vanmiddag gepubliceerde Leiden Ranking van onderzoeksbureau CWTS. Van alle Eindhovense wetenschappelijke publicaties komt vijftien procent samen met de industrie tot stand. De TU/e voert deze ranglijst aan sinds de eerste uitgave in 2009.

Van de 5.700 publicaties die de TU/e tussen 2009 en 2012 produceerde, heeft 15 procent één of meer  auteurs uit het bedrijfsleven in de auteurslijst. Dat is iets minder dan vorig jaar (15,6 procent), maar nog steeds hoog genoeg om de ranglijst van het Leidse CWTS te blijven aanvoeren.

Nederland scoort überhaupt goed als het om samenwerking met industrie gaat. Behalve de TU/e staan ook de TU Delft (4), Wageningen Universiteit (31) en Universiteit Twente (43) in de top-50.

Jan Mengelers, voorzitter van het College van Bestuur van de TU/e, reageert verheugd. “We zijn erg blij om wederom als nummer 1 uit de bus te komen in deze ranking. Dit resultaat onderstreept de intensieve, stabiele samenwerking die de TU/e heeft met de wereldwijde industrie en de hechte verbondenheid met de regio Brainport Eindhoven. De TU/e is met recht de plek where innovation starts, met de juiste balans van wetenschap voor samenleving en wetenschap voor industrie.”

De CWTS Leiden Ranking meet van 750 universiteiten wereldwijd de wetenschappelijke prestaties op meerdere indicatoren, zowel als het gaat om de impact van publicaties als de mate van samenwerking met andere universiteiten en industrie.

In de rangschikking naar publicaties in de hoogste categorie wetenschappelijke tijdschriften staat de TU/e, net als vorig jaar, op plaats 94. De Universiteit Leiden is de Nederlandse koploper op positie 53, gevolgd door de Vrije Universiteit op 64. De Universiteit van Tilburg, die dit jaar voor het eerst in de ranglijst staat, is de laagst genoteerde Nederlandse universiteit (252), op aanzienlijke afstand van de TU Delft (148).

Bron: Persteam TU/e