Rector: “Academische Jaarprijzen weerspiegelen missie”

Voorafgaand aan het eindfeest van het collegejaar 2013-2014 maakte rector Hans van Duijn deze middag in het Auditorium bekend welke afstudeerder, ontwerper en promovendus dit jaar met een Academische Jaarprijs aan de haal gaat. De jury roemde de hoge kwaliteit van het werk van alle genomineerden.

Met de bekendmaking van de genomineerden voor de Academische Jaarprijzen van 2014 zet de TU/e jaarlijks een groep excellente studenten en jonge onderzoekers in de schijnwerper. Die groep en de uiteindelijke winnaars vormen volgens Van Duijn een mooie afspiegeling van de missie van de TU/e.

“Die missie bestaat eruit jonge mensen op te leiden tot ingenieurs, ontwerpers en onderzoekers van topkwaliteit”, aldus de rector. “Dit bereiken we door onderzoek te doen waar ook een duidelijk doel aan ten grondslag ligt: werken aan wetenschappelijke, sociale en industriële uitdagingen.”

Volgens Van Duijn dragen de genomineerde onderwerpen bij aan oplossingen op het gebied van energie, gezondheid en slimme mobiliteit. De link met het bedrijfsleven en de overheid binnen de Brainport-regio is daarbij volgens hem goed zichtbaar.

Jorn van der Pol, afgestudeerd bij de faculteit Wiskunde en Informatica en daar nu werkzaam als promovendus, werd onderscheiden als beste afstudeerder. Voor zijn afstudeeropdracht kreeg hij een 10. De jury verkoos zijn afstudeerwerk ‘Counting matroids’ tot het prijswinnende, omdat hij een open vraagstelling aanpakte die al sinds 1974 onopgelost was gebleven. Hij heeft inmiddels al drie wetenschappelijke publicaties op zijn naam staan in verband met dit werk.

Als beste ontwerper kwam Jose Antonio Colin Navarrete uit de bus, die zijn PDEng-titel  behaalde bij de ontwerpersopleiding Automotive Systems Design. Hij voerde zijn ontwerpopdracht uit bij DAF Trucks en optimaliseerde daar het volgsysteem voor vrachtwagens, genaamd Vehicle Follow Control (VFC). VFC maakt het mogelijk dat voertuigen met hoge snelheid veilig achter elkaar kunnen rijden. Inmiddels is hij ook werkzaam bij DAF.

Beste promovendus was Vlado Menkovski van de faculteit Electrical Engineering. Zijn thesis was gericht op het controleren en verbeteren van de kwaliteit van online video zoals die subjectief wordt ervaren door de consument. Volgens de jury was hij erin geslaagd een herkenbaar doch complex onderwerp voor een breed publiek duidelijk te maken. Inmiddels heeft zijn dissertatie onder meer al geresulteerd in twee patenten en heeft het veel aandacht gekregen op diverse wetenschappelijke conferenties.

Wie een overzicht van alle genomineerden en hun werk wil zien, kan kijken op: www.tue.nl/academicawards