vlnr: Lisanne van Oppen, Stef van den Elzen, Iok-Cheong Wan, Keita Ito (namens Eline van Haaften) en rector Frank Baaijens. Foto | Bart van Overbeeke

Academisch prijzenfestival ter besluit van collegejaar

Het academisch jaar 2015/2016 is vrijdagmiddag afgesloten met de uitreiking van de Academische Jaarprijzen voor de beste promotie (Stef van den Elzen, visualisatie van netwerken), ontwerpproject (Iok-cheong Wan, optimalisatie van houtfabriek) en afstudeerproject (Eline van Haaften, herstel van beschadigd kraakbeen). Ook werd dit jaar voor het eerst de Marina van Damme-beurs uitgereikt tijdens de sluitingsceremonie. Die ging naar BMT-alumna Lisanne van Oppen.

De winnaars werden in de Blauwe Zaal bekendgemaakt door rector Frank Baaijens, waarna de gelukkigen de gelegenheid kregen om hun project te presenteren aan het aanwezige publiek.

Het afstudeerproject van Eline van Haaften viel in de prijzen als beste ‘Final Project’ van 2016. Zij onderzocht als BMT-studente de herstelreactie van uit het slachthuis afkomstig kraakbeen, wanneer dit werd blootgesteld aan mechanische vervormingen. Van Haaften vond uit dat in de overlevende kraakbeencellen bepaalde genen worden geactiveerd die het herstelproces moeten bevorderen, hoewel dit in de bestudeerde celkweekjes niet leidde tot daadwerkelijk herstel. Ze is inmiddels promovenda in de groep Soft Tissue Biomechanics and Tissue Engineering van de TU/e.

Van Haaften was zelf niet aanwezig, vertelde ze via een videoboodschap, omdat ze er geen rekening mee had gehouden dat ze zou winnen. Ze werd daarom vertegenwoordigd door haar begeleider Keita Ito, die namens haar kort de resultaten van haar onderzoek uit de doeken deed.

Het beste ‘Design Project’ was van de uit Hong Kong afkomstige ontwerper-in-opleiding Iok-cheong Wan. Als onderdeel van het PDEng-programma ‘Design and Technology of Instrumentation’ keek hij naar het productieproces van chemisch behandeld ‘zachthout’. Snelgroeiend naaldhout uit gematigde streken kan harder en vochtbestendiger worden gemaakt door een chemisch proces dat acetylering wordt genoemd, waardoor de eigenschappen meer op tropisch hardhout gaan lijken. Voor het bedrijf Accsys Technologies ontwierp Wan hiervoor een verbeterd productieproces.

De beste promovendus (de winnaar van de ‘Doctoral Project Award’) was dit jaar Stef van den Elzen. In de groep Algorithms and Visualization van de faculteit Wiskunde & Informatica onderzocht hij hoe je op interactieve wijze verbanden kunt visualiseren in dynamische netwerken. Zijn visualisatiemethoden helpen om zinnige verbanden te destilleren uit uiteenlopende gegevensbestanden. Van den Elzen combineerde hiervoor automatische methoden met interactieve technieken. Hij werkt inmiddels als visualisatiearchitect voor TU/e-spinoff SynerScope.

Tijdens de sluitingsceremonie werd voor het eerst ook de Marina van Damme-beurs uitgereikt. Deze beurs is door haar naamgeefster - met zelf een succesvolle loopbaan als ingenieur achter de rug - in het leven geroepen om ambitieuze vrouwelijke ingenieurs een duwtje in de rug te geven. Het bedrag van 9000 euro moet worden uitgegeven  aan scholing om een grensverleggende carrièrestap te kunnen maken.

De gelukkige winnares was Lisanne van Oppen, alumna van TU/e-opleiding Biomedische Technologie en momenteel als promovenda verbonden aan het Radboud Academisch Medisch Centrum in Nijmegen, waar ze onderzoek doet naar gerichte medicijnafgifte. Met het geld van de beurs kan Van Oppen drie maanden naar Barcelona, om daar uitgebreid kennis te maken met nieuwe beeldvormingstechnieken, waaronder super-resolutiemicroscopie.

Tussen de uitreikingen door sprak Wil van der Aalst, wetenschappelijk directeur van het Data Science Center Eindhoven (DSC/e), over de geschiedenis en toekomst van data science in Eindhoven en daarbuiten.