Isa net te zwaar voor Shell Eco-marathon

De zuinige elektrische stadsauto Isa bleek vijftien kilo te zwaar en behaalde daardoor geen plek in het klassement in de Shell Eco-marathon. Team TU/ecomotive, dat de auto maakte, besloot de veiligheid van de auto te laten prevaleren boven meedingen in de competitie.

Afgelopen donderdag viel voor Isa het doek voor een kans op een plaats in het klassement. De auto bleek 220 kilo te wegen, terwijl de regels maximaal 205 kilo toestaan. Het team mocht nog wel meedoen aan de verschillende testen, maar maakte geen aanspraak meer op een plek in het klassement.

“We konden er minder onderdelen van af halen dan we van tevoren hadden gedacht”, licht teamleider Hans de Penning toe. “Voor ons stonden de veiligheid en het idee van een zuinige auto voorop. We hebben dat kenteken om ermee de weg op te kunnen ook niet voor niets gekregen.”

Om Isa de weg op te kunnen sturen, moest de auto aan verschillende eisen van de RDW voldoen. “Er kwamen steeds meer onderdelen bij. We hadden van tevoren wel een berekening gemaakt van wat er bij moest aan gewicht en wat er weg kon. Maar sommige onderdelen daarvan hebben we te licht ingeschat. Bovendien hebben we de laatste tijd weinig mogelijkheden gehad om goed te wegen. En we wilden de auto niet kost wat kost strippen. Achteraf gezien hadden we er misschien meer rekening mee moeten houden bij het ontwerp.”

De auto bleek het op veel onderdelen nog goed te doen, ook al was dat niet meer voor de puntentelling. “We scoorden hoog qua veiligheid en Isa bleek 1 op 400 te rijden, behoorlijk zuinig dus”, vertelt De Penning. Echt teleurgesteld is het team dan ook niet. "We hebben een paar mooie weken achter de rug met veel media-aandacht en bezoeken aan bedrijven. En ons doel was uiteindelijk vooral om een zuinige stadsauto die te produceren is te maken." De teamleden spraken vorige week ook al de verwachting uit in Cursor dat ze de Eco-marathon, waarbij het puur om zuinigheid draait, niet zouden winnen.

De Shell Eco-marathon is een studentenwedstrijd op het gebied van innovatie, techniek en duurzaamheid.  De competitie is van 15 tot en met 18 mei gehouden in Rotterdam. Dit jaar ging de Hogeschool van Amsterdam er met de winst vandoor.

TU/ecomotive houdt woensdag 28 mei een infolunch voor belangstellenden die volgend jaar aan een auto willen meebouwen. Die lunch is van 12.45 tot 13.30 uur in Potentiaal.

Lees meer over Isa in Cursor 18.