Een Eindhovense robot krijgt tijdens een wedstrijd aanwijzingen via een QR-code. Dit is een nieuw element in het spel.

Tech United wint ‘Portuguese Open’

Robotvoetbalteam Tech United heeft gisteren de ‘Portuguese Open’ gewonnen. In een spannende finale versloegen de Eindhovense robots het team CAMBADA uit Aveiro (Portugal) met 2-1. Door batterijproblemen vielen de robots tegen het einde van de wedstrijd een voor een uit en kregen de Portugezen open kansen. “We hebben nog werk te verrichten willen we de Chinezen verslaan op het WK in juli in Brazilië”, laat teamcaptain en TU/e-student Robin Soetens weten.

Het scoren ging de Eindhovense robots tijdens de meeste wedstrijden gemakkelijk af, maar in de finale zorgde een aaneenschakeling van technische problemen voor een spannende wedstrijd. Het wifi-netwerk van de Eindhovense robots deed het eerst niet, waardoor de wedstrijd twintig minuten later begon dan gepland. Maar de robots hadden toen wel al 20 minuten batterijtijd verbruikt, waardoor ze aan het einde van de eerste helft begonnen uit te vallen. Toen stond wel al 1-0 op het scorebord, na een mooie Eindhovense lobgoal.

De laadtijd in de pauze bleek vervolgens te kort, waardoor ook aan het einde van de tweede helft de TU/e-robots weer om beurten uitvielen. Ze wisten wel nog 2-0 te maken, maar Portugal kwam aan het einde terug tot 2-1 en had, met nog slechts een paar Eindhovense robots op het veld, een paar open kansen op de gelijkmaker. Maar die kwam er niet, waardoor de zege en de titel naar Eindhoven gingen. “Dat met die batterijen moet op het WK in Brazilië anders”, constateerde coach Robin Soetens droog na de wedstrijd. Over het gehele toernooi maakten de Eindhovense robots 45 doelpunten en ze moesten er slechts drie incasseren.

De Portuguese Open is het Europese toernooi in 2014 voor de Middle Size League voetbalrobots, de ‘koningsklasse’ van RoboCup. De robots voetballen volledig autonoom, zonder menselijke sturing, wedstrijden van twee keer een kwartier. Het was de eerste krachtmeting van dit jaar voor het Eindhovense team, dat de robots het afgelopen jaar op allerlei fronten verbeterde. Het passen en aannemen van de bal is inmiddels van een hoog niveau, zie bijvoorbeeld deze actie in de met 8-0 gewonnen oefenpartij tegen het Duitse team Carpe Noctem.

Een van de beoogde verbeteringen was de hogere precisie bij lobballen. Dit resulteerde op het toernooi in een aantal mooie scores waarbij een Eindhovense robot met een lob de bal vanaf zo’n tien meter precies tussen de lat en de doelman wist te plaatsen. Ook hebben de robots nu een krachtiger balbehandelingssysteem, waardoor ze meer grip op de bal hebben. Daardoor wisten ze in Portugal de meeste duels om de bal te winnen.

Verder sleutelde het team aan de strategie. Soetens: “Wanneer ze aan de bal zijn twijfelen onze robots minder lang over wat ze gaan doen”, legt de teamcaptain uit. “We laten de robots verder vooruit denken, waardoor ze zekerder zijn van hun keuzes. Dat geeft de tegenstander minder tijd om de bal af te pakken.”

Naast de driewielige robots bracht het Eindhovense team dit jaar een nieuwe, vierwielige robot mee naar het toernooi. Die speelde ongeveer een helft mee. De wielen zijn, net als bij een auto, met veren en dempers aan het chassis bevestigd. Daardoor kan hij beter omgaan met oneffenheden in het veld, waardoor hij geschikt is voor kunstgras. Bovendien kan hij door het extra wiel meer kracht op het veld brengen, waardoor hij sneller is. In Portugal maakte de nieuwe robot zijn eerste meters.

(Bron: Persteam TU/e)