De TURTLEs werden in 2012 wereldkampioen robotvoetbal.

BNN vraagt Tech United Oranje mee kampioen te maken

Hoe wordt Nederland wereldkampioen voetbal? BNN heeft TU/e-robotteam Tech United gevraagd hierover mee te denken voor de nieuwe reeks van het televisieprogramma ‘The Pitch’.

In The Pitch gaat BNN op zoek naar ‘geniale oplossingen voor maatschappelijke problemen’. Daarvoor schakelen ze de hulp in van de kijker. "Jongeren kunnen wel degelijk een bijdrage leveren aan het oplossen van grote problemen, dat willen we met dit programma eigenlijk benadrukken", aldus eindredacteur Joke van Hemel.

Vorig seizoen stond de economische crisis centraal; dit jaar daagt BNN jongeren uit na te denken over laaggeletterdheid, jeugdcriminaliteit of alcoholmisbruik onder jongeren. En over een iets minder urgente, maar zeer ‘levendige’ maatschappelijke kwestie, onder juryvoorzitterschap van voormalig keeper Hans van Breukelen: hoe helpen we ons nationale voetbalteam nu éindelijk eens aan de wereldtitel?

Via de site kan iedereen een filmpje met zijn of haar idee inzenden. De inzenders van de beste ideeën worden uitgenodigd voor een pitch in de studio. Tech United werd volgens Camiel Beeren, office manager van het team, rechtstreeks benaderd door de redactie van het programma. "Het leek hen leuk als wij met het programma meedoen en willen nadenken over hoe de TURTLEs Oranje kunnen helpen om wereldkampioen te worden", aldus Beeren. Het Eindhovense team heeft immers wél ervaring op dat vlak: in 2012 werden de TURTLEs eerste tijdens de wereldkampioenschappen robotvoetbal in Mexico.

Beeren (student Technische Innovatiewetenschappen) zegt nog niet precies te weten wat BNN van Tech United verwacht. "Het is een heel serieus programma dat serieuze onderwerpen te lijf gaat. Maar wij kunnen met onze robots natuurlijk geen al te serieuze oplossing aanleveren."

Toch ziet hij zeker mogelijkheden voor een TU/e-bijdrage aan het programma. "Onze voetbalrobots kunnen bijvoorbeeld best hard en gericht schieten. Ze zouden kunnen helpen een keeper daarop te trainen. Ook zouden we onze robots op een menselijke voetballer kunnen afsturen om die zo zijn balbehendigheid te laten oefenen. Daar zou je in elk geval wel een leuk filmpje van kunnen maken."

Tech United heeft zijn ideeën afgelopen weekend naar BNN gestuurd. Beeren: "Wij wachten nu op hun reactie. Van daaruit kunnen we gaan bekijken hoe we onze eventuele bijdrage verder gaan invullen."

Volgens eindredacteur Van Hemel kreeg BNN al de nodige 'oplossingen' binnen voor de Oranje-kwestie. Binnen een maand wil de redactie knopen doorhakken over welke inzenders een rol krijgen in de uitzending. Tech United maakt volgens haar "best een goede kans. Het zou in elk leuk zijn om ze in de wedstrijd te hebben. Zij hebben het tenslotte al eens heel goed gedaan op een wereldkampioenschap en hebben misschien wel tips hoe we hetzelfde kunnen bereiken in het ménselijke voetbal. En misschien staat in de reglementen van de Fifa wel helemaal niks over de inzet van robots in het veld en moeten we dát gaan proberen. Dat zou toch té grappig zijn?".

The Pitch is vanaf 20 maart te zien bij BNN. Waarschijnlijk gaat de omroep eerst de drie serieuzere onderwerpen te lijf en staat de gedroomde wereldtitel voetbal dus pas in de laatste van de vier afleveringen centraal.